Daklicht taxi. Foto: iStock / Byoung Joo

‘Tablet geeft meeste flexibiliteit bij voldoen aan Chiron-plicht’

Daklicht taxi. Foto: iStock / Byoung Joo (onbeperkt gebruik)

In het kader van het taxidecreet gaan nog wekelijks bedrijven over op een nieuwe vergunning. Bij die overstap is de Chiron-plicht een heet hangijzer. Veel taxibedrijven, en vooral ook VVB-bedrijven, lopen aan tegen de installatie van boordapparatuur. Dat gold ook voor taxiondernemer Ken De Wever, die de oplossing bij Neone vond. 

Ken De Wever, zaakvoerder van Y-Drive uit Hever in Vlaams-Brabant, stond vorig jaar al voor het Chiron-vraagstuk. “Wij zijn van origine een VVB-bedrijf en werken aan vaste, vooraf vastgestelde prijzen. Bij ons werk hoort eigenlijk geen boordcomputer. Ik was dan ook op zoek naar een oplossing waarbij geen installatie in de wagen nodig was”, vertelt de ondernemer.

In zijn zoektocht naar een geschikte oplossing, kwam hij uit bij Neone, leverancier van voertuigapparatuur en planningssoftware. “Het Neone-systeem werkt met tablets. Dat is enorm flexibel en hierdoor hoef je niets te laten installeren in de wagen”, geeft De Wever aan. “Daarbij hoeft er ook niet gewerkt te worden met kostbare chauffeurspassen, zoals bij andere aanbieders. Je geeft de chauffeurs gewoon in het systeem in.”

Gebruiksvriendelijk

De Neone-tablet, waarin chauffeurs een aantal ingaven doen bij aanvang van de rit, staat in contact met het Tamis softwaresysteem in de Cloud. Vanuit deze Cloud worden ook de ritgegevens doorgegeven aan Chiron. De Wever geeft aan dat het systeem gebruiksvriendelijk is en nog meer opties biedt. Zo kunnen gebruikers bij Neone bijvoorbeeld inloggen in het digitaal ondernemersportaal en zo ook met de computer ritten ingeven die vervolgens naar de voertuigen worden gedispatched.

De Wever behoorde vorig jaar tot de eerste klanten van Neone, dat inmiddels een flinke groei kent in België. “Het is ook één van de weinige aanbieders die met leasing werkt, waardoor je niet genoodzaakt bent een grote eenmalige investering van 2.000 euro te doen. Dat is bepaald niet evident in coronatijd”, geeft De Wever een mogelijke verklaring van het succes van Neone.

In trek bij eenmanszaken

Bij het opstarten van de tablet kan naast de chauffeur ook de kentekenkeuze geselecteerd  worden. “Hierdoor kunnen bedrijven ons systeem in meerdere taxi’s gebruiken”, vertelt Rob Doodkorte, algemeen directeur van Neone. Volgens hem is deze functionaliteit vooral ook in trek bij eenmanszaken die over meerdere wagens beschikken, bijvoorbeeld een busje en een luxeauto. “Hij kan dan gewoon de tablet meenemen in de gekozen auto en hoeft dus niet meerdere keren te investeren.”

De zaakvoerder van Neone vertelde recent nog aan TaxiPro dat de Chiron-plicht indirect een behoorlijke golf van digitalisering in de taxisector teweegbrengt. “Wij merken dat de Chiron-koppeling voor veel bedrijven aanleiding is om hun volledige proces te automatiseren.”

Sterke groei

Het bedrijf levert ook planningssoftware voor taxibedrijven met meerdere taxi’s. Deze software is onder andere gekoppeld aan een facturatiemodule, waardoor automatische facturen gegenereerd kunnen worden. Alhoewel deze functionaliteit populair is bij grotere taxibedrijven, blijft De Wever vasthouden aan zijn bestaande boekhoudsysteem. “Dat zijn klanten gewend”, verklaart hij.

In het segment van grotere bedrijven maakt Neone de afgelopen maanden eveneens een sterke groei door. Lorenzo Seys, zaakvoerder van Meditaxi uit Diest, vertelde eerder aan TaxiPro veel tijdwinst te hebben geboekt met het nieuwe systeem en veel minder lege kilometers te maken. Lees hier het interview met Meditaxi terug.

Auteur: Jerom Rozendaal

Jerom Rozendaal is als freelance redacteur verbonden aan TaxiPro.be.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.