Air Antwerp

Vliegtuigen aan de grond, luchthaventaxi’s staan stil

beeld is rechtenvrij en geleverd door Air Antwerp

De luchthavenmaatschappij Air Antwerp schort alle vluchten vanuit Antwerpen op van 22 maart tot en met 10 april 2020. Dat betekent een drama voor het taxivervoer vanaf die luchthaven. Er komen ondertussen wel veel steunmaatregelen op gang voor ondernemers.

Door alle maatregelen tegen het coronavirus en de COVID-19-pandemie is Air Antwerp genoodzaakt al zijn vluchten tijdelijk op te schorten van 22 maart tot en met 10 april 2020. De maatschappij verwacht zijn vluchten op zondag 12 april 2020 te kunnen hervatten. Ook de vliegtuigen van Ryanair blijven grotendeels aan de grond en bagage-afhandelaar Swissport heeft door dat alles ook weinig meer te doen.

Voor het luchthavenvervoer rond Antwerpen is dit een drama. DS Personenvervoer Kempen uit Ranst, dat al acht jaar bestaat, heeft het volgens medewerker Constant zwaar. “We rijden gemiddeld vijf keer per week naar de luchthaven van Antwerpen. De luchthaven was weer terug in goeden doen. We haalden er vaak klanten op die naar Londen en Spanje vlogen. Maar nu ligt alles plat. Het is een financiële ramp voor ons. We liggen volledig plat. We hebben geen inkomen meer. Alles is weg.”

Zonder werk en failliet

Normaal gezien heeft DS personenvervoer Kempen tussen de zestig en tachtig ritten per maand, maar dat is nu wel even anders. “Mijn twee werknemers zitten zonder werk. Ik heb al van collega’s gehoor die failliet zijn gegaan. Eer dat de klanten terug gaan durven vliegen, dan zijn we al in de zomer. Reken er maar op dat er in april en mei niets zal gevlogen worden. Veel reizigers hebben ondertussen al een voucher gekregen die één jaar geldig blijven en ze wachten rustig af.”

Volgens Constant wordt er voor kleine zelfstandige wordt niets gedaan. “Zogezegd zouden we een premie kunnen krijgen. Maar we weten totaal niet hoe en waar dat we die papieren moeten halen. We betalen 4.000 euro verzekering per jaar, maar onze verzekeringsmaatschappij wil er niets van kwijtschelden omdat onze wagens wettelijk verplicht verzekerd zijn. We hebben wagens die we moeten afbetalen. Enkel onze premie aan het sociaal verzekeringskantoor mogen we uitstellen. Ook de verplichtingen die bij het nieuwe taxidecreet komen kijken, zoals rittenregistratie, zorgen voor extra stress en onzekerheid.”

Extra steunmaatregelen

Op voorstel van Vlaamse minister van Werk en Economie Hilde Crevits (CD&V) wordt het systeem van de crisiswaarborgen voor bedrijven, die hun schulden niet kunnen betalen, door de Vlaamse Regering verder uitgewerkt. Er werd beslist om de eenmalige premie die normaal 0,5% bedraagt te verlagen tot 0,25%. De waarborgregeling wordt ook uitgebreid. Ondernemingen kunnen  tot 75% van nieuwe financieringsovereenkomsten laten afdekken door de Vlaamse overheid in ruil voor een eenmalige premie van 0,5% van het totale bedrag.

Zo neemt de Vlaamse overheid een deel van het risico over van de bank. Er wordt 100 miljoen euro uitgetrokken voor crisiswaarborgen. Op die manier kunnen ondernemingen en zelfstandigen in deze crisisperiode ook voor bestaande schulden (tot twaalf maanden) een overbruggingskrediet laten waarborgen door de ParticipatieMaatschappij Vlaanderen.

De waarborgregeling zal ook uitgebreid worden naar bestaande bancaire schulden die nog niet onder de waarborg gebracht zijn. Dit op voorwaarde dat de banken flexibiliteit tonen ten aanzichte van hun (kmo-)klant, zoals bijvoorbeeld een uitstel van afbetaling voor investeringskredieten of een minimale looptijd voor een kaskrediet. Deze bepalingen zullen nog verfijnd worden door de ParticipatieMaatschappij Vlaanderen. De betrokken kmo’s mogen evenwel geen ondernemingen in moeilijkheden zijn, conform de EU-staatssteun definitie.

Goed nieuws voor taxisector

UNIZO verwelkomt de reeks bijkomende maatregelen die de Vlaamse regering aankondigde om ondernemers te ondersteunen die getroffen worden door de coronacrisis. En er is ook goed nieuws voor de taxisector. “In het belang van die financiële ademruimte staat UNIZO ook erg positief tegenover de maatregel om de betaling van de roerende voorheffing en de verkeersbelasting voor onder meer autocar- en taxibedrijven uit te stellen, evenals de maatregel van de federale regering waarbij bedrijven uit de event- en toeristische sector reeds betaalde maar niet gerealiseerde prestaties volledig kunnen terugbetalen met vouchers voor een latere datum”, zegt Danny Van Assche.

“Op die manier hoeven deze bedrijven, die nu al in financiële nood zitten, niet ineens grote bedragen terug te storten, waardoor ze failliet zouden kunnen gaan. De oproep vanuit de Vlaamse regering ten aanzien van de lokale besturen om waar mogelijk lokale belastingen tijdelijk af te schaffen, is een belangrijk signaal waarvan UNIZO hoopt dat het ruim zal worden opgevolgd.”

Financiële tegemoetkoming

Ook de Brusselse Regering heeft de eerste maatregelen goedgekeurd ter ondersteuning van de Brusselse economie in het kader van de pandemie van het Coronavirus. Er wordt een eenmalige premie voor alle bedrijven gestort die door de noodmaatregelen getroffen worden en verplicht zijn te sluiten. De City Tax wordt door het Gewest voor het eerste semester van 2020 afgeschaft. Er komt een sterke financiële tegemoetkoming voor bedrijven die via de toekenning van overheidswaarborgen op bankleningen getroffen worden, voor een totaal van 20 miljoen euro.

De begeleiding van bedrijven in moeilijkheden versterkt door de verhoging van de dotatie van het Centrum voor Ondernemingen in moeilijkheden (COm). Deze beslissingen van de Gewestregering omvatten een ondersteuning van in totaal 110 miljoen euro voor bedrijven die het moeilijk hebben, in het bijzonder in de meest getroffen sectoren zoals de horeca, de evenementensector, het toerisme, de kleinhandel en de organisatoren van recreatieve activiteiten.

Onderwerpen:

Auteur: Matthias Vanheerentals

Matthias Vanheerentals is freelance redacteur van TaxiPro.be.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.