Taxi Charly

Taxisector boos om mislopen corona-hinderpremie

Taxibedrijven gaan niet verplicht dicht en kunnen dus ook niet rekenen op de corona-hinderpremie van 4.000 euro. Tegelijk hebben ze nog nauwelijks inkomsten. Veel taxibedrijven vinden het mislopen van de premie dan ook oneerlijk.

Carl Horemans van het taxibedrijf Taxi Charly uit Herenthout heeft een noodbrief geschreven aan federaal minister van Werk en Economie Nathalie Muylle (CD&V) en Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare werken Lydia Peeters (Open VLD). “Op dit moment hebben we geen enkele opdracht meer. Deze situatie zal zeker de eerst volgende twee maanden duren, tot eind mei 2020. Ook ons rolstoelvervoer ligt door de huidige crisis volledig stil.”

Horemans wil dat de ministers ingrijpen, in het belang van de gezondheid. “Waarom moet onze gezondheid en onze klanten risico lopen en die van de kappers niet? Aangezien geen enkele taxidienst op dit ogenblik nog de 1,5 meter social distancing kan garanderen in de wagens, wil ik de ministers dan ook vragen om naar het voorbeeld van de kappers een globale sluiting op te leggen voor alle taxidiensten en VVB-diensten. Hierdoor wordt discriminatie van de taxibedrijven ten opzichte van horeca, winkels, kappers, enzovoort alvast vermeden.”

Discriminatie moet stoppen

Om kleine zelfstandige taxibedrijven te redden, is volgens Horemans een volledige sluiting slechts de enige oplossing. “Zodanig dat noch de passagiers, noch wij het risico lopen om het Covid-19 coronavirus op te lopen. In een afgesloten ruimte van ongeveer 1 kubieke meter welke de wagen inhoudt, kan onmogelijk de gezondheid van onze klanten en onszelf gegarandeerd worden. Bovendien kan de hinderpremie tijdelijk soelaas bieden, om hopelijk in zeer korte afzienbare tijd terug ieders activiteit op te starten zonder dat er ook maar enige zelfstandige het faillissement dient aan te vragen.”

Het taxibedrijf is zich al bewust van de inspanningen die de ministers al deden. “Zo werd het overbruggingsrecht al in het leven te roepen om deze crisis financieel te overbruggen. Maar helaas is dit niet voldoende om een klein lokaal bedrijf bestaande te houden. We willen dat de ministers dit bespreekbaar maken in de organen waar ze actief zijn.” Horemans stuurde zopas alvast een brief naar GTL met de vraag om kleine taxibedrijven hierin te ondersteunen. “Desnoods om een advocaat onder de arm te nemen om enige discriminatie uit de wereld te helpen. De kappers deden dat ook.”

Er wordt gespeeld met gezondheid

Veel taximaatschappijen steunen de brief van Taxi Charly. Bij taximaatschappij Rupel-Taxi uit Boom staat het water aan de lippen. “Als klein bedrijf hebben we ook recht hebben op de hinderpremie, zoals kappers”, zegt Karin. “De overheid verplicht ons niet verplicht om te sluiten, maar we hebben gewoon geen klanten meer. We worden op alle fronten gepakt. We kunnen enkel nog de klanten bedienen die boodschappen doen. We kunnen geen cliënten meer naar bepaalde centra brengen, want die zijn dicht. We kunnen geen revaliderende personen naar een ziekenhuis brengen. De luchthavens zijn ook gesloten.”

Taxi Dirk uit Brecht wil dat er een collectieve sluiting komt, vooral in het belang van de gezondheid van zowel de klanten als de chauffeurs. “We lopen een risico. Er wordt met de gezondheid van de chauffeurs gespeeld. Ik heb al veel taxi’s gezien waar noch de klant en de chauffeur een mondmasker heeft. Het is niet verantwoord om chauffeurs in deze periode te laten rijden. Tot op het moment dat er een chauffeur of een klant ziek wordt. Wat als een chauffeur sterft omdat hij een besmette persoon vervoerde? Wie is er dan verantwoordelijk? Wie gaat die verantwoordelijkheid dan opnemen? Ik hoop echt dat de taxifederatie GTL hier actie op onderneemt.”

Auteur: Matthias Vanheerentals

Matthias Vanheerentals is freelance redacteur van TaxiPro.be.

3 reacties op “Taxisector boos om mislopen corona-hinderpremie”

Ronny Brants|26.03.20|17:55

ik krijg van nergens iets. heb op niets recht, heb nog 1/4 van mijn inkomsten

Yvan Van Dromme|26.03.20|20:32

Geen algemeen rijverbod voor taxi’s en VVB’s a.u.b. Ik en vele collega’s over het hele rand rijden voor essentieel vervoer. Namelijk goederentransport per spoor. Deze maatschappijen rekenen op ons om hun treinbestuurders tijdig bij hun rein te krijgen. Om de bevoorrading van goederen per spoor niet in het gedrang te brengen is ons vervoer tvv deze spooroperatoren even essentieel als het vervoer per spoor zelf.
Met collegiale groeten,
Yvan

Shakeel Ahmad|28.03.20|23:33

Yvan heeft gelijk! Taxi sector volledig laten still leggen is geen goede idee maar wel betere maatregelen ivm hygiene en financieel steun.
Mvg
Shakeel Ahmad
A-Taxi Antwerpen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.