Taxi Brussel. Foto: Brussel Mobiliteit

Zelfstandige Brusselse taxichauffeurs vragen stopzetting activiteiten

Taxi Brussel. Foto: Brussel Mobiliteit

De Brusselse taxichauffeurs zijn niet akkoord met het feit dat ze als een essentieel beroep gezien worden. Vooral de zelfstandige chauffeurs lijden onder de situatie en daarom vragen de taxisector en vakbond ACV-Transcom dat de activiteiten volledig stopgezet worden. Taxifederatie GTL heeft weinig begrip voor het standpunt van de chauffeurs.

Het werk in de taxisector is volgens het Brussels Collectief van Taxi-arbeiders al zeker met 75 tot 80 procent teruggevallen. De taxibedrijven zetten hun werknemers op technische werkloosheid en de zelfstandige chauffeurs lijden verlies. De taxichauffeurs zijn verbaasd dat ze als een essentieel beroep bestempeld worden. Ze vinden dat ze te weinig beschermd worden in tegenstelling tot bijvoorbeeld het openbaar vervoer van de MIVB, waar de trambestuurders volledig zijn geïsoleerd of de buschauffeurs, die geen mensen meer vooraan de bus laten opstappen.

“De ambulanciers en brandweermannen hebben ook overalls en maskers gekregen om zich te beschermen, maar wij kregen niets. Zelfs geen handschoenen of producten die onze veiligheid garanderen. In een taxi kan de sociale afstand nooit gerespecteerd worden”, zegt Michael Zybelberg, vicevoorzitter van het Collectief van Taxi-arbeiders.

Contact vermijden

Bepaalde taxichauffeurs proberen het contact met de klanten te vermijden door plastic folie of plexiglas tussen de bestuurder en de achterbank te plaatsen, maar dat maakt het net gevaarlijk voor de klant wanneer alsnog een besmet persoon de taxi neemt, klinkt het bij de vakbonden. “Het is omwille van die hygiënische redenen dat we de stopzetting van de activiteiten vragen. Zo kunnen de zelfstandige chauffeurs ook een beroep doen op de economische steunmaatregelen. Indien er toch nog taxi’s nodig zijn om bijvoorbeeld mensen met een fysieke beperking te vervoeren, dan kunnen die bijvoorbeeld op vrijwillige basis opgevraagd worden”, zegt Lorenzo Marredda, vakbondsafgevaardigde van ACV-Transcom.

GTL distantieert zich volledig

De vraag van de Brusselse taxichauffeurs kan maar op weinig begrip rekenen van taxifederatie GTL. De taxifederatie distantieert zich volledig van hun oproep. “In hun persbericht wordt aangegeven dat de vraag er komt hygiënische redenen”, zegt Pierre Steenbergen van GTL. “Maar in feite is dit omdat ze denken dat dan de hinderpremie zal toegekend worden aan de zelfstandigen.”

GTL spreekt het Brusselse collectief van taxichauffeurs tegen en benadrukt dat er bij veel taxibedrijven vandaag helemaal geen vraag is om hun activiteiten stop te zetten. “Maar we zijn ons wel bewust van de vele frustraties, omwille van de zeer lage activiteitsgraad en de risico’s die chauffeurs lopen omwille van de moeilijke toegang tot beschermingsmiddelen zoals ontsmettingsgel, handschoenen en maskers”, Steenbergen.

Extra steunmaatregelen verwacht

GTL is van mening dat de taxi een dienst is van openbaar nut. “Het vervoersaanbod moet daarom gegarandeerd blijven voor bepaalde essentiële sectoren zoals luchthavens, ziekenhuizen en zorgverstrekkers of personeel van de openbaar vervoersmaatschappijen”, aldus de voorzitter. “We verwachten extra steunmaatregelen van de overheid om die diensten te kunnen blijven aanbieden op een rendabele en veilige manier en benadrukken tegelijk dat de zelfstandige taxichauffeurs die dat wensen, vandaag reeds hun activiteiten kunnen stopzetten en zich kunnen beroepen op de pandemie om overheidssteun te ontvangen.”

Auteur: Matthias Vanheerentals

Matthias Vanheerentals is freelance redacteur van TaxiPro.be.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.