Daklicht. Foto: ProMedia

Zelfstandige taxichauffeurs verliezen overbruggingsuitkering

Daklicht. Foto: ProMedia

Zelfstandige taxichauffeurs dreigen hun corona-uitkering te verliezen, nu de overheid het crisisoverbruggingsrecht alleen verlengt voor sectoren die verplicht dicht moesten na de corona-uitbraak. Luchthavenvervoerders kunnen wel een beperkte verlenging van hun rechten tegemoet zien.

Het crisisoverbruggingsrecht, dat eigenlijk deze maand afloopt, is nu door de overheid verlengd tot 31 december. De aangekondigde verlenging geldt echter alleen voor bedrijven die na uitbraak van de coronapandemie verplicht hun deuren sloten.

Taxichauffeurs en andere ondernemers die hun activiteiten vrijwillig onderbraken, vallen buiten de boot. Zij verliezen na deze maand hun vervanginkomen. Het crisisoverbruggingsrecht is een soort werkloosheidsuitkering van 1.291,69 euro per maand, of 1.614,10 euro voor zelfstandigen met personen ten laste, en moet zelfstandigen door de coronacrisis helpen.

De Unie van Zelfstandige Ondernemers (Unizo) reageert kritisch. “Een gedeeltelijke verlenging van het crisisoverbruggingsrecht laat grote groepen zelfstandigen, waaronder taxichauffeurs, in de kou staan”, laat de organisatie op Twitter weten.

Sociaal vangnet

Ook taxifederatie GTL reageert teleurgesteld. “Dat is een grote klap voor de zelfstandige taxiondernemers. Het overbruggingsrecht dient als sociaal vangnet en is erg belangrijk”, aldus Pierre Steenberghen, directeur van GTL. De vrees bestaat dat chauffeurs zonder steun de boeken neerleggen. Het taxibestand in ons land telt volgens Steenbergen ongeveer 14.000 chauffeurs. De helft hiervan is zelfstandig ondernemer, de rest is in loondienst.

De taxisector heeft het op het moment erg zwaar, zegt de GTL-topman. “Door de uitbraak van de tweede golf van coronabesmettingen worden de maatregelen in de horeca, evenementensector en luchtvaart terug aangescherpt en het zijn juist deze sectoren waar de taxibranche sterk van afhankelijk is.” GTL schat de gemiddelde activiteitsgraad in de taxisector momenteel op 40 procent van het normale niveau.

Lichtpuntje voor uchthavenvervoerders

Een lichtpuntje is er overigens voor de luchthavenvervoerders. Deze taxibedrijven vallen onder een derde regeling, de relance-regeling, die verlengd is tot 31 oktober. “Deze regeling is voor bedrijven die tot 3 mei of langer verplicht gesloten waren en die toen weer langzaamaan opgestart zijn. Ook luchthaven-taxibedrijven vallen hieronder, omdat internationale reizen verboden waren”, vertelt Bertel Cousaert, expert sociale zaken bij Unizo.

GTL en Unizo stellen alles in het werk om de regering op andere gedachten te brengen en een verlenging van het crisisoverbruggingskrediet voor alle zelfstandige chauffeurs in de wacht te slepen. Unizo pleit bovendien voor een eenvoudiger steunsysteem, waarbij omzetverlies ten opzichte van het voorgaande jaar leidend moet zijn. “Ondertussen worden de huidige maatregelen best integraal verlengd”, besluit Unizo.

Auteur: Jerom Rozendaal

Jerom Rozendaal is als freelance redacteur verbonden aan TaxiPro.be.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.