Luc Heyvaert

‘Wij moeten niet sluiten, maar waar moeten wij naartoe rijden?’

Luchthavenvervoerder Lumam uit Londerzeel denkt na de eerdere gedwongen verkoop van twee auto’s na over een verdere afbouw van zijn taxivloot. “Er is nauwelijks werk en de kosten lopen door”, vertelt eigenaar en zaakvoerder Luc Heyvaert.

Na de lockdown in maart viel het luchthavenvervoer voor taxibedrijf Lumam, ook wel bekend onder de naam Taxi Doris, helemaal stil. In de maanden erop volgend stootte het bedrijf twee van de vier taxi’s af om zo de verzekeringskosten te drukken. “Het waren extra auto’s die we aanhielden om deze zomer het vervoer tijdens de muziekfestivals en andere evenementen te kunnen uitvoeren”, verduidelijkt Luc.

Geen enkel evenement ging deze zomer door en in oktober ziet de situatie in het luchthavenvervoer er perspectiefloos uit. “Ik hoor ook steeds meer collega’s die autonummerplaten noodgedwongen moeten inleveren”, zegt Luc.

Op dit moment heeft de VVB’er te weinig werk om zijn twee auto’s fulltime in de vaart te houden. “Het varieert een beetje van periode tot periode, maar we draaien nu aan zo’n tien tot twintig procent van onze normale omzet. Wij doen voornamelijk luchthavenvervoer en evenementen voor bedrijven.”

Andere markten en terugschroeven kosten

Om de inkomsten aan te vullen, werkt de ondernemer aan de uitbouw van transport van pakketjes en andere kleine zaken. Op het moment van het interview heeft Luc net wat klanten afgebeld en hier zijn wat opdrachten uitgerold. “Maar de groeimarkt is door corona beperkt”, zegt de ondernemer die tevens aan de kostenkant verder sleutelt. “Voorlopig hebben de bank en het leasingsbedrijf leningen uitgesteld, maar die zullen ook ooit weer betaald moeten worden”, blikt hij vooruit.

Na de afstoot van twee wagens, denkt Luc nu na over het verkopen van een derde voertuig. “Misschien dat ik een voertuig alleen inschakel voor de express-dienst en geen personenvervoer meer, zodat we de verzekeringskost wat kunnen drukken.”

‘VVB’ers moeten zich verenigen’

Luc ziet voorlopig nog geen licht aan het einde van de tunnel. Het zal echt wachten zijn op een vaccin, meent hij. Tot dat moment vindt hij dat luchthavenvervoerders, die werken met een VVB-vergunning, zich meer moeten laten horen en de krachten zouden moeten bundelen. “Er wordt nu nooit over ons geschreven in de kranten. Men lijkt ons wel vergeten.”

De ondernemer stelt dat de taxisector – in tegenstelling tot andere sectoren – niet de deuren moet sluiten door nieuwe coronamaatregelen, maar evenzeer lijden. “Wij worden direct door deze maatregelen getroffen. Sluit men de luchthavens dan raakt men ons, stopt men de evenementen dan raakt men ons, sluit men de restaurants dan voelen wij dat. Wij moeten niet sluiten, maar waar moeten wij naartoe rijden?”

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is hoofdredacteur van Personenvervoer & Verkeer bij ProMedia.

1 reactie op “‘Wij moeten niet sluiten, maar waar moeten wij naartoe rijden?’”

Vandoorne Rudy|21.10.20|10:52

Volledig akkoord, maar wie onderneemt er iets? Vandoorne r Kapellen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.