Geld. Foto: iStock / darkojow

Eindejaarsverplichtingen mogelijk de doodsteek voor taxibedrijven

De financiële eindejaarsverplichtingen vormen mogelijk een niet te nemen horde voor taxibedrijven. Op 15 december is de deadline voor betaling aan de Rijksdienst Sociale Zekerheid (RSZ). En het uitgestelde vakantiegeld moet binnenkort alsnog uitbetaald worden. Veel bedrijven missen door de coronacrisis evenwel de liquide middelen om aan dergelijke verplichtingen te voldoen.

“Taxibedrijven gaan een zeer moeilijke maand in omdat zij een aantal uitgestelde facturen moeten voldoen”, zegt Koen Van Oorschot, voorzitter van de Antwerpse taxifederatie Aptu. Hij vreest voor de toekomst van een aantal bedrijven. “Vooral taxibedrijven die voor de coronacrisis al in slechte papieren zaten, kunnen waarschijnlijk geen deal sluiten met de overheid of banken.”

Uitstel is geen afstel

Op 15 december ligt de deadline voor de betaling van RSZ over het eerste en tweede kwartaal. Door de coronacrisis kregen bedrijven eerder uitstel van betaling. Ook moet deze maand het vakantiegeld over 2019 voldaan worden. Taxichauffeurs in loondienst hebben hun vakantiegeld dit voorjaar ontvangen, bedrijven kregen tot deze maand uitstel om hun bijdragen te storten op de rekening van de overheid.

“Het gaat daarbij om grote bedragen”, zegt Van Oorschot, die het weten kan. “Ik heb gisteren de betalingen in orde gemaakt en mijn rekening zien slinken.” Antwerp Tax, het bedrijf waar Van Oorschot zaakvoerder is, heeft gaandeweg het jaar geld opzij gelegd om deze financiële verplichtingen te kunnen voldoen.

Kleinere bedrijven

Ook V-Tax uit Gent zegt zijn financiële verplichtingen te kunnen nakomen. “Wij zijn een groot bedrijf met een uitgebreide klantenkring. Vooral kleine bedrijven met chauffeurs in loondienst, die van een sector of doelgroep afhankelijk zijn, zullen het moeilijk hebben’, vertelt Martijn Steenhaut, directeur van V-Tax.

In afwachting van betere tijden hebben veel taxibedrijven de betaling aan RSZ en vakantiegeld in het eerste en tweede kwartaal uitgesteld. Deze betere tijden kwamen niet en de tweede lockdown betekende een nieuwe klap voor de taxisector, die volgens schattingen op zo’n 20 tot 30 procent van haar normale capaciteit draait.

Anciënniteitspremies

“Hierdoor hebben veel bedrijven geen liquide middelen om aan hun verplichtingen te voldoen”, aldus Steenhaut, die aanvult dat er afbetalingsdeals met de overheid aangegaan kunnen worden. “Maar dat geldt niet voor bedrijven die voor corona al in slechte papieren zaten”, herhaalt Van Oorschot zijn eerdere woorden.

Ook anciënniteitspremies moeten deze maand voldaan worden door taxibedrijven met chauffeurs in loondienst. Deze premies zijn gebaseerd op de omzet. De bedragen liggen door de coronacrisis lager dan normaal.

Auteur: Jerom Rozendaal

Jerom Rozendaal is als freelance redacteur verbonden aan TaxiPro.be.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.