Standplaats Brussel. Foto: Brussel Mobiliteit

Studie: Brusselse taxisector in erbarmelijke toestand

Standplaats Brussel. Foto: Brussel Mobiliteit

De Brusselse taxisector is er zeer slecht aan toe. Dat is de conclusie van consultancybedrijf Deloitte, dat een onderzoek uitvoerde naar de sector in opdracht van de Brusselse overheid.

Uit de studie, waarover de Brusselse krant Bruzz bericht, blijkt dat chauffeurs onder zware omstandigheden werken, weinig inkomsten genereren en dat de sector te maken heeft met een slecht imago. Ook zijn er vermoedens dat er zwart gewerkt wordt.

Zeer lage lonen

Volgens het onderzoek dat in 2018 aangevraagd werd door de Brusselse overheid, blijkt dat het gemiddelde bruto maandinkomen van een chauffeur 1.086,50 euro bedraagt. De werkgever is hierdoor steeds verplicht om een deel van het loon zelf bij te leggen om het minimumloon te bereiken. Lage lonen in combinatie met lange werkdagen tot elf uur maken het werk onaantrekkelijk, waardoor het niet eenvoudig is chauffeurs te vinden.

Het rapport van Deloitte concludeert dan ook dat het huidige economische model niet langer rendabel is voor taxibedrijven. Ook het drukken van de kosten door het aantal chauffeurs voor eenzelfde voertuig te verhogen, biedt geen soelaas. De rentabiliteit blijft negatief.

Zwart circuit

Omdat er ondanks de slechte cijfers blijkbaar toch taxiondernemers overeind blijven, vermoeden de analisten van Deloitte het bestaan van een zwart circuit. Zij schatten dat zo’n vijf procent van het taxiwerk zwart uitgevoerd wordt. Zwart werk zou een van de redenen van het slechte imago van de Brusselse taxisector kunnen zijn.

Scherpere prijzen

De diensten voor het verhuren van voertuigen met chauffeur, zoals bijvoorbeeld Uber, lijken er beter vanaf te komen dan de taxidiensten, citeert de krant Deloitte. “Elektronische platforms zoals Heetch of Uber bieden met hun technologisch lichtere bestuurssysteem en intelligente prijsstelling aanzienlijk scherpere prijzen,” klinkt het. “De klanten van Uber geven ook aan dat de dienstverlening kwalitatief en consistent is.”

De studie geeft ook enkele werkpunten mee voor de taxisector. Van de 1.265 taxi’s in Brussel zouden er slechts 97 uitgerust zijn voor rolstoelvervoer. “Het vergroten van dit aanbod zou een eerste stap kunnen zijn, omdat de vraag sterk groeit”, stellen de onderzoekers.

Uniformering regels

Deloitte raadt ook aan om de regels voor verhuur met chauffeur (VVB) enerzijds, en voor taxidiensten anderzijds, te uniformiseren. Het Brusselse gewest lijkt op dit advies vooruit te lopen. Eerder berichtte TaxiPro over de Brusselse plannen om bepaalde eisen voor taxi en VVB bedrijven gelijk te trekken.

Onderwerpen: , ,

Auteur: Jerom Rozendaal

Jerom Rozendaal is als freelance redacteur verbonden aan TaxiPro.be.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.