Geld. Foto: iStock / darkojow

Kwijtschelding taxibelasting verschilt per gemeente

Geld. Foto: iStock / darkojow (onbeperkt gebruik)

Vlaamse gemeenten zijn in 2020 zeer verschillend omgesprongen met de mogelijkheid om vanwege de coronacrisis taxibelastingen kwijt te schelden. Sommige gemeenten deden dat voor een bepaalde periode volledig, anderen gedeeltelijk en een deel kwam de taxichauffeurs helemaal niet tegemoet. Dat blijkt uit een rondvraag door TaxiPro.

Zo staat de gemeente Putte een gehele vrijstelling van de jaarlijks verschuldigde belasting taxi en verhuur van voertuig met bestuurder (VVB) toe. Het gaat om een bedrag van 250 euro per voertuig. “Deze beslissing werd door ons genomen na een vraag van een taxi-uitbater”, vertelt burgemeester Peter Gysbrechts aan TaxiPro. “Wij vonden dit een terechte vraag, aangezien wij ook andere sectoren zoals bijvoorbeeld de horeca met de terrasbelasting en marktkramers vrijstelling hadden gegeven voor 2020 in het kader van covid-19.”

Vrijheid voor afschaffing

Met de taxibelastingvrijstelling voor 2020 wil het lokale bestuur de ondernemers in de taxisector, die ook zwaar getroffen zijn, ondersteunen. De vrijstelling is mogelijk nadat het Vlaamse parlement in juli instemde met een decreet waardoor steden en gemeenten de vrijheid kregen om vrijstelling van heffing te verlenen in 2020.

Andere gemeenten kwamen de taxibedrijven gedeeltelijk tegemoet. Antwerpen schold in 2020 twee kwartalen lang de retributies voor de taxi’s kwijt. “Maar vermits de mobiliteit op dit moment niet langer verhinderd is, wordt die maatregel dit jaar niet verlengd”, laat een woordvoerder van de stad weten. De Antwerpse taxifederatie Aptu heeft haar leden in de Antwerpse gemeenten een modelbrief gestuurd waarmee zijn een beroep op hun gemeenten konden doen voor een vermindering van de belastingen.

Ook in Mechelen was een belastingvermindering voorzien om de taxiondernemers tegemoet te komen, terwijl in Gent het gemeentebestuur een vrijstelling van de belastingen en retributies voor de taxi’s van vier maanden heeft voorzien vorig jaar. Dit laten medewerkers van de gemeenten weten.

Het volle pond betalen

Maar er blijken ook gemeenten die hun taxiondernemers geen stap tegemoet kwamen. Bijvoorbeeld Sint-Truiden. Koen Huybrechts, zaakvoerder van Taxi Uno uit Sint-Truiden, ving bot toen hij bij de gemeente een oproep deed voor vrijstelling van de belasting.

“Het draagvlak voor vermindering van de belastingen was binnen de middenstand niet voldoende groot, daarom werd er gekozen voor een impactplan met verscheidene steunmaatregelen. Er kan dus niet worden ingegaan op uw vraag voor vrijstelling van belasting”, laat een medewerker van het departement financiën van de gemeente aan het bedrijf weten.

“Wij taxichauffeurs worden vergeten door de gemeente”, reageert Huybrecht,s die per taxi 250 euro en per VVB-voertuig 300 euro moest betalen. “En dit terwijl er maar twee taxistandplaatsen zijn in de gemeente. Als je een garagebox verhuurt aan zeven auto’s heb je een gouden business.”

Alle beetjes helpen

Door de coronacrisis is de omzet van Taxi Uno met 40 tot 50 procent teruggelopen. “Wij hebben een breed cliënteel en zijn door corona ons dienstenpakket ook gaan uitbreiden. We zijn er bijvoorbeeld de bezorging van bloemen voor een lokale handelaar bij gaan doen. Alle beetjes helpen in deze tijd”, verklaart de ondernemer het omzetverlies, dat toch lager is dan het gemiddelde in de sector. Taxi Uno heeft vijf taxiwagens en twee VVB-voertuiten ingeschreven. Van dat wagenpark worden er momenteel twee helemaal niet gebruikt. Een auto die tijdelijke aan de kant staat, is overigens niet vrijgesteld van de gemeentelijke taxibelasting.

Auteur: Jerom Rozendaal

Jerom Rozendaal is als freelance redacteur verbonden aan TaxiPro.be.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.