Aptu heet taxidienst met limousines welkom, maar is kritisch
De Antwerpse taxifederatie Aptu heet de limousinetaxi’s van Party Ride welkom, maar is wel kritisch op de komst. “Ik betwijfel of het economisch en ecologisch verantwoord is. Maar de wet staat het toe, dus ik heet ze welkom.”
Aan het woord is Koen Van Oorschot, voorzitter van de Antwerpse taxifederatie Aptu en tevens zaakvoerder van Antwerp Tax, het grootste taxibedrijf van Antwerpen. Ook hij keek vreemd op toen ondernemer Peter Van Eyndhoven recent bekendmaakte een taxidienst met stretch limousines te gaan uitrollen in Antwerpen.
“Ik weet niet of corona het beste moment is voor dit initiatief. Mensen mogen nauwelijks naar buiten, je mag maar één persoon op bezoek krijgen thuis. Om nu feest te gaan vieren in een taxi, misschien wek je daarmee niet de sympathie op van het publiek”, uit hij zijn twijfels.
Van Eyndhoven onthulde afgelopen weekend zijn Dodge Charger stretch limousine en Lincoln Town Car limousine, waarmee hij over enkele weken vanaf de taxistandplaats aan het station van Antwerpen op klanten zal wachten. Passagiers betalen dezelfde tarieven als voor een normale taxidienst en hebben bovendien de mogelijkheid een drankje te drinken onderweg.
Smalle straten van Antwerpen
Van Oorschot zet ook vraagtekens bij de ecologische voetafdruk van de zware auto’s en het economische model van de taxidienst. “Een gemiddeld taxiritje duurt tien minuten en het is met een auto van negen meter lang niet zo makkelijk om door de smalle straten van Antwerpen te rijden.”
Niettegenstaande zijn twijfels, wenst hij de jonge ondernemer succes toe. “De nieuwe wetgeving maakt deze praktijken mogelijk. De overheid heeft het zelf zo gewild.” Voor grote concurrentie is de Aptu-voorzitter niet bang. “Antwerpen telt 516 taxivergunningen. Twee extra auto’s gaan geen zware impact hebben op de markt.”
Een dood geboren kind vrees ik, al is de prijs hetzelfde de mensen willen niet opvallen in zo’n taxi!
wat met de LEZ in Antwerpen?
wat met de “corona-bubbel-reglementen”?
na een kleine 40 jaar autocarchauffeur vraag ik mij af wat men met zo’n ding in Antwerpen gaat (kunnen) doen, of wordt het een taxi enkel voor de randgemeenten, niet voor de oude stad?