Hasselt vangt bot bij taxibedrijven voor vaccinatievervoer

De Limburgse stad Hasselt lijkt bot te vangen bij de taxibedrijven voor de inzet van voertuigen bij het vervoer van en naar de vaccinatiecentra. In onderling overleg hebben de grote spelers besloten niet mee te doen. De prijzen die de stad biedt liggen ver onder de kostprijs, zo klinkt de kritiek van taxibedrijven.

Vorige week vrijdag heeft het stadsbestuur van Hasselt een openbare aanbesteding uitgeschreven voor de gebieden Hasselt, Zonhoven, Diepenbeek, Herk-de-Stad en Alken. De deadline voor inschrijving ligt op dinsdag 16 maart, waarna op 19 maart de beslissing valt. In hetzelfde schrijven aan de lokale taxibedrijven wordt zaterdag 20 maart genoemd als start van vaccinatiecampagne.

Taxiondernemers, waaronder Marc Vrancken van V-Cab uit Zonhoven, hebben geen goed woord over voor deze planning. “Ik heb medio januari al een e-mail gestuurd naar 42 Limburgse gemeenten, maar bijna geen enkele feedback ontvangen.” Nu is er sprake van een last-minute verzoek, zegt hij. “Er is geen enkele maatschappij in Limburg die op die tijd (slechts zeven dagen) zijn wagens geactiveerd krijgt, voldoende personeel vindt en kan opstarten.”

Herkeuring taxi’s bij opstart

Vrancken wijst erop dat stilstaande auto’s in de verzekering gebracht moeten worden en in sommige gevallen zelfs moeten worden gekeurd. Ook moeten veel taxibedrijven chauffeurs uit tijdelijke werkloosheid terughalen. Dat is volgens hem simpeler gezegd dan gedaan.

Ook is de ondernemer verbolgen over het financiële voorstel van het stadsbestuur. “Ze bieden een prijs die nog niet eens de helft van onze kosten dekt.” Voor een enkeltje Zonhoven naar Hasselt, over een afstand van 9,5 kilometer, biedt het stadsbestuur 11,50 euro. “Maar met dat ritje ben ik gauw een uur bezig en ben ik 5,60 euro kwijt aan kosten voor de auto, zoals brandstof. Daarboven op komt de kost van een chauffeur van 23 euro.”

‘Gewoon niet haalbaar’

De ondernemer begrijpt niet hoe deze tarifering is bepaald. “Misschien dat men liefdadigheid verwacht van de taxiondernemingen. Maar wij draaien door corona al een jaar maar een fractie van onze normale omzet. Wij kunnen onmogelijk uit eigen zak iets bijleggen.”

Ook de andere grote taxibedrijven weigeren mee te werken. “Wij hebben in samenspraak met andere bedrijven geweigerd deel te nemen aan de aanbesteding”, vertelt Wendy Steukers van Hasseltse Gele Taxi. Ook zij spreekt van een extreem laag aanbod. “7 euro voor heel het grondgebied van Hasselt is gewoon een belachelijk bedrag is. Als je weet dat het verste uithoekje 30 euro op de meter kan zijn. Alken moet we dan weer doen voor 12,50 euro. Dit is gewoon niet haalbaar.”

Update 17 maart: Hasselt heeft de tarieven inmiddels aangepast.

Auteur: Jerom Rozendaal

Jerom Rozendaal is als freelance redacteur verbonden aan TaxiPro.be.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.