Luchthavenvervoer

Reizen binnen EU mag straks weer, maar perspectief taxisector blijft beperkt

De coronaregels in België worden wellicht weer strenger, maar internationaal reizen binnen de Europese Unie zou vanaf 19 april wel weer mogelijk zijn. Dat kan goed nieuws zijn voor met name taxibedrijven die in luchthavenvervoer gespecialiseerd zijn, maar er is nog veel onduidelijk en een nieuwe harde lockdown kan alles weer teniet doen.

Door de stijgende aantallen coronabesmettingen is een reeks aan versoepelingen door de Belgische overheid ingetrokken. Zo kunnen buitenactiviteiten voor kinderen tot en met 12 jaar niet meer in groepen van 25 plaatsvinden. Woensdag komt ook het overlegcomité vervroegd bij elkaar en verdere verstrengingen van de coronamaatregelen liggen voor de hand. Een nieuwe harde lockdown lijkt op tafel te liggen. In dat geval zal ook de taxisector een sterke impact ondervinden.

Tegenover de verstrenging van coronamaatregelen wordt het reizen wel weer vrijgegeven. Vanaf 19 april zullen niet essentiële reizen weer toegestaan zijn. Alhoewel het sterk afgeraden wordt, zijn reizen binnen Europa weer mogelijk na de paasvakantie. De versoepeling is mogelijk het gevolg van aanhoudende Europese druk. De EU heeft meermaals aan België te kennen gegeven dat het reisverbod niet strookt met het vrije verkeer van personen en goederen.

Dubbel overbruggingsrecht valt mogelijk weg

Het vrijgeven van het reisverkeer kan vooral extra werk opleveren voor luchthavenvervoerders die in meerderheid hun activiteiten hadden gesloten na het instellen van het reisverbod in januari van dit jaar. Doordat alle werkzaamheden waren weggevallen, hadden zij recht op een dubbel overbruggingsrecht.

Mogelijk houdt dit overbruggingsrecht in april op te bestaan als het reizen weer mogelijk is. Betrokkenen geven aan dat het verre van zeker is dat mensen weer het vliegtuig nemen. “Het is ook niet bekend welke voorwaarden verbonden zijn aan het reizen, zeker niet nu de besmettingscijfers weer oplopen”, vertelt Eddy Vandekerckhove van luchthavenvervoersbedrijf Prestige uit Bredene. “Niemand zal het in zijn hoofd halen om een week op vakantie te gaan als hij daarna twee weken in lockdown moet.”

Twijfels over herstel op lange termijn

Vandekerckhove, die voor corona drie auto’s op de weg had, twijfelt of het werk in de VVB-sector ooit weer normaliseert. “Ik twijfel of het internationale reizen ooit weer wordt als vroeger en bovendien is er sprake van een moordende concurrentie van verschillende platforms. Misschien dat ik mijn bedrijf op een natuurlijk manier inkrimp en uiteindelijk met één auto verder ga.”

Reisorganisatie TUI constateert dat het aantal vroege boekingen in de eerste twee maanden van dit jaar aanzienlijk lager dit dan in voorgaande jaren. Door tal van financiële voordeeltjes probeert de reisorganisatie in de eerste maanden van het jaar vroege boekers te trekken. Zo is onder andere het luchthavenvervoer gratis als mensen voor april boeken.

Zwaartepunt reisboekingen in het najaar

Ten opzichte van de zeer succesvolle maanden januari/februari 2020 noteert TUI dit jaar 60 procent minder boekingen. Uit de enquête blijft ook een sterke verschuiving van het voorjaar naar het najaar. In januari-februari 2019 was liefst 48 procent van de boekingen voor de vertrekperiode van april tot juni en slechts 11 procent voor een afreis in september-oktober. Dit jaar zijn die verhoudingen volledig anders: 26 procent voor het voorjaar en zelfs 28 procent voor het najaar. Het vertrouwen dat de vaccinatie tegen dit najaar afgerond zal zijn, is hierbij de belangrijkste motivatie.

Geen zondvloed aan reizen

TUI heeft voor het luchthavenvervoer een contract met Billo, een zusteronderneming van V-Tax uit Gent. CEO van de overkoepelende Eurolimo Group, Martijn Steenhaut, vertelt aan TaxiPro bezig te zijn met de voorbereidingen van het nieuwe reisseizoen. “In eerste instantie zijn we bezig met de voorbereiding van de periode na het reisverbod. Ook al verwachten we geen zondvloed aan reizen, toch verwachten we een toename in de activiteit. Echter kunnen we dit opvangen met de huidige mensen.”

De ondernemer erkent dat veel luchthavenvervoerders op dit moment niet actief zijn, en meent dat de omvang van de sector geslonken is. “Met ons ruim personeelsbestand en sterk netwerk aan onderaannemers, hebben we vertrouwen dat we voldoende capaciteit hebben”, vertelt Steenhaut, om in onzekerheid te besluiten: “Het grote vraagteken blijft natuurlijk wanneer we die capaciteit kunnen inzetten.”

Auteur: Jerom Rozendaal

Jerom Rozendaal is als freelance redacteur verbonden aan TaxiPro.be.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.