Geld. Foto: iStock / darkojow

Veel taxibedrijven missen coronasteun Waalse overheid

Taxifederatie GTL is aan het ijveren voor aanvullende steunmaatregelen voor Waalse taxibedrijven. Het laatste regionale steunpakket dateert van november 2020. Taxibedrijf Sympa-tax uit Charleroi, een onderneming met zeventig voertuigen, heeft zelfs nooit regionale steun ontvangen.

Waalse taxibedrijven hebben moeite het hoofd boven water te houden, aldus Pierre Steenberghen, secretaris-generaal van taxifederatie GTL. In tegenstelling tot hun Vlaamse collega’s genieten zij niet van het beschermingsmechanisme, een instrument dat in deze coronatijd een grote steun is voor de Vlaamse taxiondernemers.

Vorig jaar november ontvingen Waalse taxibedrijven een vaste compensatie van 3.000 euro, vermits ze een omzetdaling van 60 procent konden aantonen. “Sindsdien valt de sector steeds buiten de boot bij steunmaatregelen omdat ze niet verplicht dicht moeten”, vertelt Steenberghen, die deze week weer een brief schreef naar de Waalse minister van Economie Willy Borsus.

Nog geen hulp ontvangen van Waalse regering

Sympa-tax, een taxibedrijf in de regio Charleroi, heeft geen goed woord over voor de regionale steunmaatregelen. Ook het steunpakket in november heeft het bedrijf naar eigen zeggen nooit ontvangen. “Sinds de uitbraak van  de coronacrisis genieten wij alleen federale steun. Van Wallonië hebben wij nog nooit iets ontvangen”, vertelt zaakvoerder Lakhdar Denni.

Het taxibedrijf met zeventig voertuigen is onder andere vertegenwoordigd op de luchthaven van Charleroi en het werk is daar helemaal stilgevallen. “Momenteel is nog maar 30 procent van het wagenpark actief”, vertelt de taxiondernemer.

Standplaatsbelasting niet geschrapt

Niet alleen is er sprake van gebrekkige steunverlening door de Waalse overheid, ook het stadsbestuur van Charleroi is volgens hem weinig begripvol naar de sector toe. Het bedrijf heeft dertig taxistandplaatsen in de voormalige industriestad. “Wij hebben gevraagd om de belasting voor standplaatstaxi’s te schrappen. Dat gaat om een bedrag van 670 euro per voertuig, maar het stadsbestuur heeft dit geweigerd.”

Ook voor de Waalse ondernemer is het wachten op de heropening van de cafés en het opheffen van de avondklok voordat hij enige verbetering verwacht. “De opening van de luchthaven zal in ieder geval nog niet voor de komende maanden zijn.” Mogelijk gaat het bedrijf ook rol spelen bij het vervoer tijdens de vaccinatiecampagne. “Wij hebben bij het stadsbestuur een voorstel ingediend, maar vooralsnog geen reactie ontvangen.”

Auteur: Jerom Rozendaal

Jerom Rozendaal is als freelance redacteur verbonden aan TaxiPro.be.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.