Paul Willems zaakvoerder van Taxi Paul

Taxi Paul in afwachting van meer herstel om uit de kosten te geraken

Paul Willems zaakvoerder van Taxi Paul (bron: taxi paul)

Taxi Paul uit Diepenbeek spreekt van een aanzienlijke verbetering van de taximarkt, maar constateert dat het niet voldoende is om uit de kosten te geraken. “Er zijn dagen dat ik geld moet toeleggen”, vertelt zaakvoerder Paul Willems, die momenteel ook bezig is met het werven van een nieuwe chauffeur. Dat blijkt niet eenvoudig.

Door de recente versoepelingen is het werk flink aangetrokken en zit het bedrijf weer op 60 procent van haar pre-corona omzet. Voldoende om uit de kosten te geraken is dat echter niet. “Dan moeten we toch wel toe naar een activiteitsgraad van 80 procent”, zegt Willems.

Hij constateert dat vooral het luchthavenvervoer en ook de horecaritten nog niet op het oude niveau zitten. Het gevolg is dat zijn chauffeurs niet altijd een drukke agenda hebben, maar wel fulltime onder contract staan. “Er zijn dagen dat we wat winst maken, maar er zijn zeker ook dagen dat er nog geld bij moet.”

Herstel luchthavenvervoer pas voor najaar

De ondernemer heeft de meeste verwachtingen van het aantrekken van horecagebonden ritten. “Voor luchthavenvervoer verwacht ik pas in het najaar een echt herstel. Ik heb het gevoel dat veel mensen rond de versoepelingen gekozen hebben voor een reis met de auto om zo in hun eigen bubbel vakantie te kunnen vieren.”

Taxi Paul heeft drie auto’s op de weg die door drie chauffeurs, waaronder Willems zelf, worden bediend. Een van deze auto’s is gereserveerd voor belbusvervoer dat het taxibedrijf uitvoert voor openbaar vervoersbedrijf De Lijn. Ook deze activiteit is tijdens de coronacrisis sterk teruggelopen. TaxiPro meldde deze week al dat het aantal belbusritten voor De Lijn in Vlaanderen tijdens corona meer dan gehalveerd is. Werden er in 2019 nog 43.192 ritten uitgevoerd, waren dat er een jaar later 19.746.

Minder vraag naar belbustaxi

De Lijn verklaarde deze terugval door een verminderd vervoersaanbod tijdens de eerste lockdown. Willems voegt hieraan toe dat ook de vraag behoorlijk verminderd was door de beperkende overheidsmaatregelen. “Veel ouderen maken normaal gesproken namelijk gebruik van de belbus als zij naar de kapper gaan of naar de markt  voor een boodschap. Deze activiteiten waren tijdens corona vaak niet mogelijk, waardoor mensen minder buiten kwamen.”

In juni is ook deze activiteit aangetrokken. Toch is dit niet de reden dat Taxi Paul op zoek is naar een nieuwe chauffeur. “Onze huidige chauffeur kampt met gezondheidsproblemen en is in afwachting is van genezing, waardoor ik iemand zoek die dat werk eventueel kan overnemen. Ik wil mijn afspraken met De Lijn wel nakomen.”

Speld in een hooiberg

Willems vertelt dat deze zoektocht zeer moeilijk verloopt. “Het lijkt wel zoeken naar een speld in een hooiberg. Ik krijg wel wat reacties op de vacature, maar niet iedereen lijkt de vacaturetekst goed te lezen. Ik zoek uitdrukkelijk iemand uit Diepenbeek. Dit lijkt gezien de reacties niet altijd goed begrepen te worden. Als mensen de vacature al niet kunnen lezen, hoe moet het dan als ik een opdracht doorstuur”, vraagt de Limburgse ondernemer zich af. Hij hoopt snel een geschikt iemand te vinden om zijn bedrijf te versterken.

Auteur: Jerom Rozendaal

Jerom Rozendaal is als freelance redacteur verbonden aan TaxiPro.be.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.