Bussen

Ritten belbustaxi’s gehalveerd tijdens corona

Foto: Belgische Bus en Autocarfederatie

De inzet van taxivoertuigen door De Lijn voor het uitvoeren van belbusritten is tijdens corona meer dan gehalveerd tot 19.746 ritten. Door de verminderde vraag heeft het openbare vervoersbedrijf vooral tijdens de eerste lockdown het vervoersaanbod sterk afgebouwd.

Uit het recent gepubliceerde jaarverslag van De Lijn werd duidelijk dat niet alleen dat het aantal passagiers maar ook het vervoersaanbod door corona flink minder was. “Tijdens de eerste lockdown werd de dienstverlening tijdelijk beperkt en dat had uiteraard ook gevolgen voor de taxi’s die als belbus worden ingezet”, vertelt een woordvoerder van De Lijn. Waar taxibelbussen in 2019 nog 43.192 ritten reden, ging het vorig jaar om 19.746 ritten.

Meeste werk voor De Lijn in Limburg

De inzet van taxibelbussen is vooral geconcentreerd in de provincie Limburg, laat de woordvoerder van De Lijn weten. “Om efficiëntieredenen is indertijd beslist om, in het kader van de belbusexploitatie, bepaalde ritten ’s ochtends en ’s avonds uit te besteden aan taxi’s.” Kleinere voertuigen werden wegens de geringe vraag als passender gezien. “Limburg was destijds de trekker, en loopt op dat vlak nog steeds voorop.”

Proefproject in Veurne

Naast Limburg maakt De Lijn ook gebruik van taxi’s in Gent, waar het een uitvoerder heeft, Antwerpen, de Westhoek en Mechelen, waar het uitvoerders op afroep heeft. In de Westhoek gaat het om een proefproject in Veurne waarbij Taxi MNC en Airportservice Bart zijn geselecteerd om belbusbegeleiding te doen.

De Lijn loopt met deze vraaggestuurde dienst vooruit op mobiliteitsplan Vervoer op Maat dat volgend jaar ingevoerd had moeten worden. Hiermee wordt de overstap van aanbodgestuurd naar geheel vraaggestuurd openbaar vervoer gemaakt. Verschillende lijndiensten zullen hierbij geschrapt worden en vervangen worden door meer flexibele taxidiensten. Door problemen met de aanbestedingsprocedure van de mobiliteitscentrale is de introductie van dit nieuwe vervoersmodel echter tot nadere orde uitgesteld.

Lees ook:

Auteur: Jerom Rozendaal

Jerom Rozendaal is als freelance redacteur verbonden aan TaxiPro.be.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.