Taxi's op standplaats. Foto: Matthias Vanheerentals

Parkeerkosten taxi’s verpesten kansen door nieuwe vluchten Charleroi Airport

Taxi’s op standplaats. Foto: Matthias Vanheerentals

Luchtvaartmaatschappij Ryanair lanceert deze winter drie nieuwe routes van en naar Brussels South Charleroi Airport. Luchthavenvervoerders zijn blij met de extra vluchten, maar ze zijn ook nog steeds ontstemd over de nieuwe, veel duurdere parkeertarieven op de luchthaven.

De vluchten van en naar Triëst, Genua en Trapani  worden toegevoegd aan de achttien rechtstreekse routes van Brussel-Charleroi naar Italië. Deze drie nieuwe bestemmingen zullen worden aangedaan met twee vluchten per week. Voor de luchthavenvervoerders die veel op deze locatie werken is de uitbreiding van het aanbod in principe goed nieuws. Meer vliegtuigen vol toeristen betekent immers ook meer taxiklanten. Toch is het niet zo simpel. Op Brussels South Charleroi Airport gelden sinds kort namelijk nieuwe parkeertarieven voor taxi’s, waar de sector boos over is. Een tweede bezoek aan de parking binnen 24 uur kost 10 euro, een derde en vierde bezoek kosten zelfs 15 en 35 euro.

‘We gaan niet meer ritten aannemen’

Dat dit het optimisme over de nieuwe vluchten tempert, is te merken aan de reactie van luchthavenvervoerder Bart uit Buggenhout. “Het zal wellicht een positieve invloed hebben op onze sector. Maar zolang er niets gedaan wordt aan die dure parkingtickets, ga ik niet meer ritten aannemen. We kunnen maar twee keer per dag gaan. Ik ga geen 25 euro uitgeven omdat ik daar mensen moet gaan brengen. Dan moeten ze met de eigen wagen gaan of een andere oplossing zoeken. Het is daar nu al een mierennest. Veel van onze collega’s droppen de klanten buiten de luchthaven, maar dat doen wij niet.”

Taxiondernemer Jurie uit Damme is eveneens tevreden met de extra vluchten, maar komt ook met kritiek op de parkeerkosten. “Hoe meer vluchten, hoe beter. Jammer dat de parking zo duur is. Het is ons werk en we moeten ervoor betalen. Door ons draait de luchthaven.” En de reactie van Chauffeur Dennis uit Ruddervoorde is hetzelfde: “Hoe meer, hoe beter. Het maakt me tevreden. Wel jammer dat we zoveel voor de parking moeten betalen.”

GTL stoort zich aan hoge prijzen

Ook de taxifederatie GTL ergert zich aan de prijzen in Charleroi. “Ze hebben dat ingevoerd in volle coronacrisis op een moment dat er weinig luchtverkeer was”, zegt Pierre Van Steenberghen van GTL. “En op momenten dat het luchtverkeer herneemt, worden we er weer mee geconfronteerd. Wie gaat dit moeten betalen? Het is bovendien de enige luchthaven die dat doet.” GTL stuurde eerder al een brief naar de bevoegde ministers van Wallonië voor de luchthavens.

De luchthavenbeheerder (BSCA) heeft die prijsverhoging doorgevoerd op 1 december voor wagens die meer dan één keer op dezelfde dag de parking binnenrijden. “Vroeger betaalde de chauffeur 2 euro om passagiers af te zetten of op te pikken”, zegt Steenberghen. “Nu wordt vanaf het tweede bezoek aan de parking 15 euro aangerekend. Dit treft vooral de taxi’s van de streek van Charleroi zelf, want zij voeren korte ritten van de stad van en naar de luchthaven̈ uit. Alsook voor hotels in de buurt van de luchthaven. Het treft ook de taxichauffeurs en VVB-chauffeurs die van elders komen en meermaals per dag passagiers op de luchthaven brengen en ophalen.

Luchthaven bepaalt de prijzen zelf

GTL heeft daarop het probleem aangekaart bij de Waalse minister die bevoegd is voor de luchthaven, Jean-Luc Crucke. De minister heeft daarop geantwoord dat “de terreinen, inclusief wegen en parkingplaatsen nabij de terminal van BSCA zijn. Deze kan derhalve de toegang ertoe wettelijk beperken of aan voorwaarden onderwerpen”. GTL betreurt hoe BSCA de taxi’s en VVB’s behandelt. “Ze vergeten dat ze daarmee in eigen vel snijden aangezien ze hun luchthaven minder aantrekkelijk maken voor de passagiers die van ver moeten komen”, zegt Steenberghen. “In geen enkel ander land worden de klanten zo behandeld.”

Auteur: Matthias Vanheerentals

Matthias Vanheerentals is freelance redacteur van TaxiPro.be.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.