Taxi's op standplaats. Foto: Matthias Vanheerentals

Oostende schaft heffingen op uitstootvrije taxi’s en rolstoeltaxi’s af

Wie met een uitstootvrije of rolstoeltoegankelijke taxi rijdt, betaalt in Oostende voortaan geen gemeentelijke retributie meer. Dit werd afgelopen week aangekondigd. De reacties van taxichauffeurs zijn verdeeld. Hun hoop was dat de stad zou inzetten op meer laadpalen.

Taxichauffeurs met zero emissie en rolstoeltoegankelijke wagens die een machtiging tot standplaatstaxi aanvragen in Oostende, worden voortaan vrijgesteld van de gemeentelijke retributie en de wachtlijst, zo meldt het Nieuwsblad. Hiermee wil de stad een speerpunt van duurzaamheid en toegankelijkheid realiseren in het nieuwe taxireglement.

Hassib Ghosi van Taxi Anker Oostende, die recent overstapte op een elektrische taxi, heeft toch zijn bedenkingen over deze beslissing. “We hebben in de eerste plaats vooral snellaadpalen nodig, zoals aan onze standplaats in Oostende. Er staat er gelukkig al één aan de luchthaven, maar er zijn er meer nodig in de stad.”

In strijd met de Vlaamse regels

De oppositiepartijen vinden de nieuwe regels niet slecht, al vragen ze zich af of ze wel wettelijk zijn. Volgens gemeenteraadslid Nancy Bourgoignie van Vooruit is het nieuwe reglement van vrijstelling in strijd met de Vlaamse regels. “Ze gaan vrijstellingen verlenen en daar heb ik niks op tegen, maar het besluit van de Vlaamse regering laat dat niet toe.”

Lees ook: Beperkt aanbod elektrische voertuigen groot probleem voor taxibedrijven

Bourgoignie legt uit dat het alleen toegestaan is dat men de gemeentelijke retributie verlaagt naar 250 euro. “Maar helemaal vrijstellen kan niet. Voor rolstoeltoegankelijke taxi’s moeten er volgens het decreet zelfs 350 euro betaald worden. Is de schepen wel zeker dat haar nieuw reglement conform het besluit van de Vlaamse regering is?”

Optie voor extra laadpalen

Volgens schepen Hina Bhatti is de stad Oostende bevoegd om machtigingen te geven voor een standplaats voor taxi’s. “Daar geldt het retributiereglement voor”, verklaarde zij aan het Nieuwsblad. “De bepalingen van het Vlaams decreet zijn niet overgenomen in de stedelijke verordening. Hierdoor hebben wij het recht om de gemeentelijke retributie niet aan te rekenen voor de machtigingen van de standplaatsen.”

Wat de laadpalen betreft, begrijpt het schepencollege de reactie. “Als we taxi’s elektrisch willen laten rijden, dan is het logisch dat we ook de optie om extra laadpalen te voorzien gaan bekijken”, aldus Bhatti.

Auteur: Matthias Vanheerentals

Matthias Vanheerentals is freelance redacteur van TaxiPro.be.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.