Bier, proosten, café. Foto: iStock / Dragen Zigic

Taxi’s boeren goed door heropening nachtleven

Bier, proosten, café. Foto: iStock / Dragen Zigic

De nachtclubs zijn sinds 1 oktober opnieuw open, na anderhalf jaar sluiting. Deze ontwikkeling doet de taxisector duidelijk goed. Een rondgang langs bedrijven in verschillende Vlaamse steden laat zien dat zij in het weekend eindelijk weer goede omzetten draaien.

Vanaf begin oktober mogen de nachtclubs en discotheken in het hele land weer open. Feestgangers moeten wel een Covid Safe Ticket kunnen voorleggen. Maar dat houdt de mensen niet tegen om de schade van de afgelopen anderhalf jaar goed te maken. En daar heeft de taxisector baat bij, zo blijkt uit diverse getuigenissen. In Antwerpen bijvoorbeeld niets dan positieve geluiden bij taxi’s.

Zo spraken we met Hicham van Taxi Power Services uit Antwerpen, een bedrijf met vier wagens. “We reden naar verschillende discotheken, zoals de Carré in Willebroek. We hebben onze handen vol gehad, het was enorm druk en onze wagens hebben veel gereden. De klanten hebben ook fooien gegeven. We hadden een omzet van boven de 600 euro. Tijdens de coronacrisis hebben we overigens geen verlies geleden. We zijn altijd bezig geweest.”

Bij Surataxi in Antwerpen zijn ze eveneens tevreden. “Ik heb meer werk dan normaal gehad”, zegt zelfstandig taxichauffeur Francis van Surataxi, die al sinds 2014 op de baan is. “Ik ben naar alle grote discotheken gereden, zoals De Villa en De Red & Blue. Ik heb meer werk dan normaal gehad. Het is het eerste weekend dat ik goed verdiend heb: 330 euro op één nacht. Tijdens corona had ik nachten met een omzet van amper 70 euro.” De dronken klanten zijn uiteraard ook terug, “maar ik ben daarin getraind. Je moet altijd proberen kalm te blijven.”

‘Nog geen stormloop’ en ‘indrukwekkend weekend’

In Gent merkt Edwige Veermeer van Haventaxi, die ook buiten het nachtleven om ritten aanneemt, dat er toch nog wel wat terughoudendheid is onder clubgangers. “Ik moet zeggen dat ik een ‘boom’ had verwacht het eerste weekend dat de dancings terug open mochten. Maar het gaat langzaamaan. Er was wel beweging uiteraard, maar mensen zijn nog een beetje terughoudend. De grote stormloop bleef uit.” Toch gaat het niet slecht, benadrukt Veermeer. “Gelukkig is er nu terug werk. Ik moet zeggen dat ik mijn werk elke dag wel heb sinds de maatregelen een tijdje terug zijn versoepeld. Ik draai zeker meer dan een gemiddelde omzet mede dankzij de havenritten en dergelijke. Dus in dat opzicht is er voor mij weinig verschil.”

In de studentenstad Leuven was het zeer druk voor de taxi’s. Dirk van Taxi Gerard blikt dan ook tevreden terug op het weekend. “Het nachtleven begint goed te draaien. In de week is het nog niet optimaal, maar in het weekend is het wel indrukwekkend. De zaterdag konden we gewoon niet volgen. Er waren vooral korte ritten. Soms is er ook een goede rit naar een andere stad. En ja, er zijn weer dronken klanten. Je moet er wat mee kunnen omgaan. Ga gewoon in hun verhaal mee en dan komt het goed. En geloof me: ambetante klanten heb je altijd. Daarvoor moeten ze niet gedronken hebben. Qua personeel blijf ik wel op mijn honger zitten. Dat moet nog in orde komen. Ik ben volop aan het zoeken. De komende dagen heb ik twintig sollicitaties. Ik ga die natuurlijk niet allemaal aannemen. De bedoeling is om drie à vier chauffeurs aan te werven.”

Mensen hebben iets in te halen

Dan naar de provincie Limburg, waar tijdens het weekend werk in overvloed was. Bij Taxi Raf in Hasselt zijn ze ook tevreden. “Met de twee auto’s hebben we op vrijdag en zaterdag 1000 euro omzet gedraaid”, klinkt het bij het taxibedrijf. “We mogen niet klagen. We zijn onder meer naar Hasselt en Sint-Truiden gereden. Als zaakvoerders hebben we tijdens het weekend zelf gereden.”

Ook zeer positieve geluiden komen uit Sint-Truiden, de hoofdstad van het Haspengouw. Francis van Deltax is bijvoorbeeld zeer tevreden. “De omzet stijgt elk weekend. Ik merk dat ik nu tijdens de afgelopen weekends gemiddeld 2,5 keer meer klanten heb dan in 2019. De mensen hebben duidelijk iets in te halen. Ik merk ook dat ik nu veel meer ritten heb van buiten Sint-Truiden. Ik ben naar Hasselt, Leuven en Brussel gereden. In de regio Landen is er al één jaar geen taxi meer. Daar wordt ook meer en meer op ons teruggevallen. Sint-Truiden wint aan populariteit. Ik ben zaterdagmorgen om 5 uur ‘ s morgens moeten stoppen. Anders had ik tot de volgende dag kunnen blijven rijden.”

Bij een bezoek aan Sint-Truiden heeft TaxiPro kunnen vaststellen dat de taxi’s er druk bezet waren. Aan het station waren lange tijd geen taxi’s te bespeuren. Verschillende mensen die aan het station een taxi nodig hadden – en die  niet vooraf gereserveerd hadden – konden die niet meer vinden. De taxi’s waren te druk bezet. Dat bevestigden de uitbaters van de taxibedrijven in Sint-Truiden ook aan TaxiPro.

Marktsituatie volledig omgekeerd

Taxifederatie GTL merkt dat de taxisector heel sterk en snel aan het herstellen is van een zeer moeilijke tijd. “De taxisector draait overal in Vlaanderen goed”, zegt directeur Pierre Steenberghen. “Alles is volop bezig. Misschien niet voor de volle 100 procent, maar het is toch al beter. De conjunctuur is goed. Enkel het luchthavenvervoer zit nog in de problemen. De taxibedrijven moeten nu terug opvullen waar chauffeurs vertrokken zijn. Men stelt nu een nieuw fenomeen vast: de heropleving gaat zo snel dat de bedrijven noch de wagens, noch het benodigde personeel hebben om de vervoersvraag op te vangen. De marktsituatie is in weinig tijd volledig omgekeerd, waarbij het taxi aanbod nu kleiner is dan de vraag. Daardoor ontstaan langere wachttijden voor de klanten of kunnen soms klanten niet bediend worden.”

Lees ook: Brugge onderzoekt gratis taxi voor jongeren onder invloed

Auteur: Matthias Vanheerentals

Matthias Vanheerentals is freelance redacteur van TaxiPro.be.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.