manuele therapie, fysiotherapie

Dít kan chronische lichaamsklachten bij taxichauffeurs voorkomen

Taxichauffeurs zitten vaak gedurende lange tijd in dezelfde houding achter het stuur. Dat kan leiden tot rug- en nekklachten. Enkele kinesisten geven tips om dit te voorkomen. 

“Zitten is het nieuwe roken”, zegt Kurt Wouters, kinesist bij ProactiveKine in Antwerpen én hoofd rugrevalidatie in het Sint-Augustinus Ziekenhuis Antwerpen. Hij omschrijft het werk van taxichauffeurs als een intensieve job die belastend is voor de onderrug. “Taxichauffeurs kunnen hierdoor dikke voeten en rugproblemen krijgen.”

Het werk is volgens Wouters vooral zeer belastend voor de tussenwervelschijven. Kinesisten zien dan ook dat de discussen slijten. Wanneer chauffeurs iets oppakken, zoals een kind of een boodschappentas, kunnen ze hier last van hebben. “Dan zeggen ze dat het komt door het tillen, terwijl de discussen al jaren overbelast zijn door een foute houding.”

Zoveel mogelijk bewegen

Taxichauffeurs doen er goed aan zo veel mogelijk te bewegen, zegt Wouters. Dat is echter niet altijd makkelijk vanwege hun zittende beroep. “We raden hen daarom aan om de lasten tijdens het werk te verlagen. Nekproblemen kunnen zo voorkomen worden.” Hij legt uit dat het begint bij de stoel goed instellen en een kussentje plaatsen achter de rug. “Zet de hoek van je zetel juist en de leuning rechtop. Ga mooi recht zitten in plaats van dat je gaat hangen in de wagen.”

Ook tijdens het rijden zouden chauffeurs volgens hem kleine bewegingen moeten maken. En op het moment dat zij rustpauze hebben, kunnen ze zogenoemde ‘movement snacks’ inbouwen in plaats van in de auto blijven zitten. Dit zijn korte en simpele bewegingen. Zo zouden chauffeurs eens rond hun wagen kunnen lopen om te strekken. Maar ook het kantelen van de bekken en het trainen van de bilspieren zijn tips die hij geeft. “Zo krijg je doorbloeding en zuurstof in de spieren.” Toch benadrukt Wouters dat het ook belangrijk is om naast het werk te proberen om iets aan sport te doen. “Pak de trap of de fiets eens wat meer.”

Comfort in wagen

Kinesist Steven Eggermont van Kine-Zonnekeer uit Kortrijk heeft al eerder begeleiding gegeven aan taxi- en buschauffeurs. “Ons lichaam is niet gemaakt om constant te zitten”, legt hij uit. “Het houdt niet van eentonigheid.” Doordat taxichauffeurs wel veel zitten ziet hij dan ook dat bepaalde zones in de nek of rug gevoeliger worden, zonder dat er letsel aanwezig is.

Eggermont verzoekt chauffeurs daarom om actie te ondernemen om te voorkomen dat het een chronisch probleem wordt. “Zorg voor comfort in de wagen en neem een goede zithouding aan. Als je rijdt, maak je rug eens bol, beweeg met je bekken of rol met je schouders. Dat stimuleert de doorbloeding en creëert variatie. En als je zit te wachten op een klant, kom uit de wagen. Sta recht. Strek je knieën. Snuif de buitenlucht op.” Wat chauffeurs ten slotte robuust kan maken tegen kwalen is volgens Eggermont voldoende rust en goede voeding.

Begeleiding van oude mensen en inladen van bagage

Het begeleiden van oude mensen in de taxi en het inladen van bagage kan ook zwaar zijn. Wat betreft de begeleiding van ouderen geeft Eggermont als tip dat chauffeurs hen een steun kunnen geven ze zichzelf recht kunnen houden. Bij het inladen van bagage stelt hij dat chauffeurs dit moeten oppakken zoals voor hen het makkelijkste is. “Vraag waar mogelijk ook hulp aan de klant als de valies echt zwaar is.”

Ook Wouters geeft nog enkele tips voor het begeleiden van ouderen en het inladen van bagage. “Om een ouder persoon in te laden, bestaan er makkelijke technieken: buig naar voren, strek je knieën en positioneer je correct naar de persoon.” Als het gaat om het inladen van bagage is het volgens Wouters belangrijk om contragewicht te creëren, bijvoorbeeld door een been naar achteren te zetten. “Zoek ook extra steun, bijvoorbeeld door een been tegen de bumper te zetten. En vermijd lange hefbomen.”

Lees ook: GTL bespreekt kwaliteitsnormen niet dringend zittend ziekenvervoer

Auteur: Matthias Vanheerentals

Matthias Vanheerentals is freelance redacteur van TaxiPro.be.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.