Tankstation. Foto: iStock / bizoo_n

Taxisector kreunt onder hoge brandstofprijzen

De brandstofprijzen rijzen de laatste tijd de pan uit. In binnen- en buitenland worden er voor zowel diesel als benzine records gebroken. Dit leidt tot problemen in de taxisector, zo blijkt uit een rondgang langs taxiondernemers.  

Hicham El Fallah, uitbater van taxibedrijf Taxi Power & Services in Antwerpen, maakt zich grote zorgen. “We hebben dit nog nooit meegemaakt. De brandstof is niet meer te betalen. Voor kleine KMO’s is dit een ramp. We betalen nu over de 100 euro per dag aan diesel. Vijf maanden terug tankte ik V-klasse voor 88 euro, nu 110 euro. Dit is een stijging van 30 procent.”

El Fallah heeft veel zakelijke klanten. Volgens hem kunnen de hoge brandstofprijzen één of twee keer doorgerekend worden en is de klant de keer daarop weg. Er is namelijk concurrentie genoeg, zegt hij. In zijn optiek ligt er ook een verantwoordelijkheid bij de staat voor deze problematische sitautie. “Er is coronasteun gegeven en nu moet precies alles gerecupereerd worden. Willen ze ons allemaal werkloos hebben? Als het zo blijft, zetten we alles aan de kant en gaan we voor een baas werken.”

De situatie in Leuven

Ook Koen Vander Elstraeten van de Leuvense Taxi Maatschappij (LTM) heeft last van de stijging. “Dat is de zoveelste tegenslag na corona”, zegt hij. “Ik dacht dat de stijging van de brandstofprijzen van tijdelijke aard was, maar ze blijven maar stijgen. Dit is een zware klap voor ons. We hebben minder winst en dit maakt de kosten alleen maar groter.”

De taxiondernemer legt uit dat zij de hogere prijzen niet kunnen en mogen doorrekenen aan de klanten. “We hebben geijkte meters waar de prijzen in verwerkt zijn.” Toch overweegt hij om aan de stad Leuven te vragen of zij de meerkosten alsnog kunnen doorrekenen aan de klant. Zijn verwachting is echter dat hij niet snel reactie zal krijgen.

Overstap naar elektrisch voertuigen

Net als bij de andere taxiondernemers, zijn de hoge brandstofkosten bij Emmanuel Himbert van Cheaptaxi Kortrijk invloed van invloed op zijn winstmarge. “Wij voelen het. Dankzij het accijnzensysteem recupereren we gelukkig nog wat.” De prijzen kunnen niet altijd verhoogd worden door de beperkte koopkracht van zijn klanten, vertelt hij. “Daarbij zou een prijsaanpassing een hele onderneming zijn. Het moet eerst naar het schepencollege, dan naar de installateur voor prijsaanpassing en tot slot naar het ijkingsbureau voor ijking.”

Over drie maanden stapt Cheaptaxi Kortrijk volledig over op elektrische voertuigen. Dit zou een uitkomst kunnen zijn, maar ook hier komen uitdagingen bij kijken. “Het is belangrijk dat de laadpalen werken. Dit is vaak niet het geval en er zijn ook te weinig snellaadpalen. Op de autostrade tussen Poperinge en Brussel zijn er maar twee, namelijk in Nazareth. Op het lokale bedrijventerrein in Kortrijk zijn de laadpalen al weken stuk.” Volgens hem worden de laadpalen niet goed beheerd en zijn ze onduidelijk. “Vaak is er zelfs geen prijsaanduiding.”

Taxiondernemer uit Poperinge tankt over de grens

Ook in Poperinge maken taxiondernemers zich zorgen. Taxi Pops vertelt dat hij nu af en toe over de grens in Frankrijk tankt voor 1,475 euro per liter. De hogere brandstofprijzen worden nog niet doorgerekend aan de klant. “Ik heb vaak taxiritten vanuit station Poperinge naar Lille Europe of Lille Flanders. Op de terugweg maak ik vaak een tussenstop in Bailleul, een gemeente gelegen in de Franse Westhoek. Hier tank ik het goedkoopst en zo is het geen verloren rit. Dat is een win-win situatie voor mij. Binnen drie jaar worden we verplicht om elektrisch te rijden. Dan stopt het voor mij, vrees ik.”

Lees ook: Taxibedrijven bezorgd over plannen elektrificatie wagenpark

Auteur: Matthias Vanheerentals

Matthias Vanheerentals is freelance redacteur van TaxiPro.be.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.