Elektrisch laden

Taxibedrijven bezorgd over plannen elektrificatie wagenpark

Verschillende taxibedrijven die al met elektrische wagens experimenteren, zien het plan om vanaf 2027 volledig om te schakelen naar elektrische wagens niet zitten. Het rijbereik zou nog te beperkt zijn en de voertuigen te duur. Ook stuiten de bedrijven op een tekort aan snellaadpalen.

Vanaf 2027 zouden nieuwe wagens in Vlaanderen alleen nog elektrisch mogen zijn. Het voorstel, dat woensdag op de tafel van de Vlaamse regering ligt, vinden meerdere taxibedrijven echter onrealistisch. Zoals Antwerp Tax, de grootste taximaatschappij van Antwerpen. Koen Van Oorschot noemt volledige elektrificatie tegen 2030 al een grote stap. “Nu doen ze er meteen drie jaar af. Dat is niet haalbaar. De wagens zijn veel te duur in aankoop. De elektriciteit is duurder dan diesel en klassieke brandstof.”

Ook het rijbereik van de elektrische wagens voldoet nog niet, vervolgt Van Oorschot. “Hybride voertuigen zouden voor een zachtere haalbare overgang kunnen zorgen. Als het moet, dan moet het. Maar het is niet realistisch en het is te vroeg. Er is ook te weinig laadinfrastructuur en dat gaat tegen 2027 niet in orde komen. De regering zwalpt als het over milieu en voertuigen gaat. Iedereen ziet wel de noodzaak in voor het klimaat. Maar ze moeten niet sneller lopen dan dat we kunnen.”

Geen geschikte voertuigen

Het Antwerpse DTM Taxi vindt eveneens dat nog geen geschikte voertuigen geleverd kunnen worden tegen een aanvaardbare prijs. “Hierbovenop is de infrastructuur in vele steden of gemeenten nog niet voldoende voorzien”, zegt Steve Van Avermaet. “Als men deze transitie binnen een bepaalde termijn wil opleggen, moet er voldoende keuze beschikbaar zijn op de markt en moet de infrastructuur er zijn.”

Van Avermaet oppert voor een minimum aan (financiële) ondersteuning van de overheid. “Dat zou niet misstaan in deze moeilijke periode voor de sector.” Volgens hem kampt de sector op dit moment namelijk met veel meer uitdagingen dan duurzaamheid. “Het gebrek aan personeel niet in het minst.”

Snelladers

Ook Eco Taxi in Genk is van mening dat de aandacht eerst moet uitgaan naar herstellen van de coronacrisis. “Laat de bedrijven eerst terug de vloot bereiken die ze vroeger hadden”, zegt Arben Osmani. Hij wijst daarnaast op de noodzaak van meer snelladers. “Er zijn meer dan voldoende klassieke laadpalen waarmee je 70 kilometer op een uur mee kan opladen. Dat is goed voor een consument die twee uur gaat shoppen in de stad. Als taxibedrijf kunnen we onze voertuigen en chauffeur geen twee uur missen om 200 kilometer rijbereik te krijgen.”

Tekort aan plekken om de taxi snel te laden zou eveneens een probleem kunnen gaan vormen. “We hebben in Hasselt maar één snellaadpaal. Het probleem is dat die paal niet altijd werkt. 20 procent van de tijd is die defect. Dan kom je in de problemen. Drie weken terug hadden we enorm veel werk in de stad en heb je echt wel een snellader in de buurt nodig.”

Reactie taxifederatie

Ondanks de zorgen van deze taxibedrijven is taxifederatie GTL wel positief dat de overheid strenge regels wil opleggen aan alle chauffeurs. Volgens hem zorgen de huidige regels ervoor dat taxi’s alleen maar duurder worden, terwijl de eigen wagen goedkoper blijft. “Het probleem wordt nu het probleem van iedereen”, aldus Pierre Steenberghen.

Lees ook:

Nieuwe wagens in Vlaanderen vanaf 2027 mogelijk enkel elektrisch

Auteur: Matthias Vanheerentals

Matthias Vanheerentals is freelance redacteur van TaxiPro.be.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.