Peter Wallance Wits Taxi
Interview

Wits Taxi geeft ondanks hoge brandstofprijs en klantverlies niet op

Foto: Matthias Vanheerenthals

Peter Wallace rijdt al een decennium als Wits Taxi rond in de regio van Pelt en omgeving. Door de toegenomen brandstofprijzen heeft hij zijn tarieven moeten verhogen. Bovendien kost de oorlog in Oekraïne hem veel klanten. De taxiondernemer geeft echter niet op en verwend zijn klanten voortaan met gratis wifi en koffie. 

Wallance was eerst actief in de reissector. Het was nooit zijn ambitie om taxichauffeur te worden. Het waren zijn klanten die alsmaar meer behoefte hadden een taxidienst, om bijvoorbeeld naar de luchthaven te geraken. Zo is Wallance in de taxisector beland. Momenteel bestaat 90 procent van zijn werk uit taxi en 10 procent uit reizen. “Mijn zakenreizen zijn tijdens corona met 90 procent gedaald. Dankzij de taxi heb ik weten te overleven.”

Wallace heeft inmiddels zijn draai in de taxisector gevonden. “Ik wil niet denigrerend klinken, maar voor de taxisector heb ik mijn verstand niet nodig. De klant stapt in, ik heb een leuk gesprek en op het einde word ik betaald. Ik heb het nooit voor het geld gedaan, maar voor het plezier.”

Respect voor zijn klanten

Wallace heeft twee wagens van het merk Mercedes. “Niet dat ik een fan ben van Mercedes, maar het is wel deftig materiaal. Ik hou van kwaliteit. Ik doe dat uit respect voor mijn klanten. Ik wil een goede reputatie hebben, niet de duurste zijn en steeds vriendelijk zijn en op tijd komen.” In de wagens installeerde hij een 220 volt-aansluiting waardoor een klant zijn laptop in de wagen kan opladen. Klanten kunnen op zijn hotspot surfen en tijdens lange ritten krijgen ze een koffie aangeboden. Zijn klanten geeft hij eveneens toeristische tips.

Volgens Peter Wallace is de taxi per definitie duur. Dat is er met de gestegen brandstofprijzen niet beter op geworden. Hij verhoogde zijn prijzen met vijf euro. “Je moet er van kunnen leven. De klant gaat in de prijsstijging niet helemaal mee, want op een bepaald moment moeten we het verlies zelf dragen. Op de korte afstand win ik niks met de prijsverhoging, maar op de lange afstanden beperk ik het verlies. Je moet er altijd voor zorgen dat mensen niet te veel betalen. Ik probeer altijd een gulden middenweg in de prijzen te vinden.” Ook de oorlog in Oekraïne kost Wallace klanten. “Veel ingenieurs die een vlucht naar Rusland namen kan ik tot mijn klantenkring rekenen. Velen moest ik naar de luchthaven brengen. Ik ben nu door de oorlog mijn grootste klanten kwijt.

Faillissementen en illegale taxi’s

Wallace heeft het moeilijk met taxibedrijven die hun werk niet aankunnen en uiteindelijk failliet gaan. “Er was eens een luchthavenvervoerder die een rit voor mij ging uitvoeren en uiteindelijk failliet is gegaan. Deze klant hebben ze laten staan. Dat taxibedrijf kon het niet aan en is uiteindelijk ook gestopt. Dat heeft voor een grote reputatieschade aan het taxiwezen gezorgd. De mensen waren het vertrouwen kwijt.”

Wallace merkt bovendien op dat er veel officiële taxi’s zijn verdwenen. In de regio Pelt en omgeving rijden er ook veel illegale taxi’s rond. Wallace raadt beginnende taxibedrijven aan om nooit een nieuwe wagen te kopen, maar een tweedehands model. “Een auto moet opbrengen. Als je een nieuw busje koopt, ben je 30 à 40.000 euro kwijt. Als je dat busje voor 10.000 euro kan kopen, dan brengt dat sneller op.”

Lees ook: Taxi Bart stopt met ritten voor uitgaansleven vanwege agressie

Auteur: Matthias Vanheerentals

Matthias Vanheerentals is freelance redacteur van TaxiPro.be.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.