Taxichauffeur Niko Willems

Taxichauffeur Niko Willems al 26 jaar bij V-Tax: ‘Hoop op nog vele jaren’

Niko Willems (50) werkt al 26 jaar als taxichauffeur bij de Gentse taximaatschappij V-Tax. Hij doet zijn werk even graag als het begin en hoopt het nog vele jaren te doen. 

Willems werkt onafgebroken bij V-Tax sinds 1996. Volgens de directie van V-Tax heeft hij onberispelijke staat van dienst. Willems werkt vooral overdag. “Er zijn maar weinig taxichauffeurs die het zo lang volhouden”, zegt hij. “Er zijn er die met veel enthousiasme beginnen, maar er toch mee stoppen. Vaak verdienen ze elders meer. Ik zelf hoop mijn werk graag nog even te doen. Ik kan niet tussen vier muren zitten. Ik ben het liefst onder de mensen.”

Het taxiwerk is in 26 jaar volgens hem wel veel veranderd. “Mensen zijn mondiger en veeleisender geworden. Het verkeer is hard toegenomen. Ook op het vlak van techniek is er veel veranderd. Vroeger hadden we een zender. Na vijftien kilometer had die geen bereik meer. GSM en GPS bestonden niet. Ik zie me nog rijden door Brussel met een straatatlas op de schoot. En kijkend naar de straatnaamborden.”

Rustiger in de taxi

In die 26 jaar heeft Willems ook op persoonlijk vlak veel ervaring opgedaan. “Ik ben altijd vriendelijk, help de mensen met uitstappen en geef hun valiezen aan. Je voelt aan hoe je mensen moet benaderen. Je leert de mensen kennen. Eigenlijk zijn we psychologen.” Willems geeft wel aan dat hij rustiger is geworden. “Dat komt met de leeftijd.Toen ik jong was zou ik bij wijze van spreken vijf ritten per uur gedaan hebben. Het is belangrijk dat je als taxichauffeur op je gemak bent. Ook je klant moet op zijn gemak zijn. Dat telt. Als ik twee minuten te laat ben op de bestemming is dat niet zo erg. Je mag geen zenuwachtige indruk geven.”

Willems werkte bij V-Tax ook meerdere jaren als dispachter. Dat deed hij steeds in combinatie met zijn werk als chauffeur. “Ik heb ook jarenlang aan de centrale gezeten. Ik heb dat graag gedaan. Maar ik was vaak gestresseerd. Ik ben rustiger in de taxi dan dat ik in de centrale zat. Maar vanwege het feit dat ik de centrale heb gedaan, kan ik hen beter begrijpen. Een goede dispatcher is belangrijk. Die zorgt ervoor dat de taxichauffeur zo min mogelijk kilometers aflegt en zo weinig mogelijk tijd verliest.”

Wagenpark

Bij V-Tax worden twee wagens gebruikt, namelijk de elektrische personenwagen Nissan Leaf en een Mercedes Vito. “Op het gebied van rijden valt de Nissan Leaf mee. We kunnen op de autostrades en tankstations vlot opladen. Binnen een kwartier kan je al wat opladen. Ik ben er nog nooit mee stilgevallen.” Verder maakt het bedrijf gebruik van de software van FMS Austrosoft, een Oostenrijkse firma die zich reeds 40 jaar specialiseert in taxi-communicatie. Het systeem wordt gebruikt in 45 centrales in Oostenrijk, Duitsland, Nederland, Zwitserland, Denemarken en Frankrijk door 23.000 taxi’s en 80.000 chauffeurs, goed voor jaarlijks 84 miljoen ritten.

Lees ook: Taxi Bart stopt met ritten voor uitgaansleven vanwege agressie

Onderwerpen: , ,

Auteur: Matthias Vanheerentals

Matthias Vanheerentals is freelance redacteur van TaxiPro.be.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.