Laadpaal, laden, elektrisch rijden
Interview

D’Ieteren koopt Taxi Verts over om verduurzaming te versnellen

Foto: Nico, TankPro

D’Ieteren, vooral bekend als auto-importeur van de Volkswagen-merken in België, heeft de Brusselse taximaatschappij Taxi Verts overgekocht. Zo kan Taxi Verts zich nog meer inzetten op elektrificatie. TaxiPro sprak hierover met Jean-Michel Courtoy, managing director bij Taxi Verts.

Taxi Verts is de koepel boven zo’n 900 zelfstandige taxichauffeurs met ruim 600 taxi’s in het Brussels Gewest. “We willen dankzij D’Ieteren Taxi Verts sneller evolueren naar groener vervoer”, zegt Courtoy. “De klanten vragen dat ook. De taxisector kan een accelerator worden in heel de vergroening. We willen een voortrekker zijn op het vlak van elektrificatie. Het is een onomkeerbare evolutie.” Het uiteindelijke doel van D’Ieteren is om het Brusselse taxibedrijf duurzaam en innovatief te doen groeien tot mogelijk een nationale speler. De auto-importeur is van plan de aangesloten taxichauffeurs bij te staan in de omslag naar elektrische taxi’s.

Op dit moment beschikt Taxi Verts over een dertigtal elektrische voertuigen. “Dat is vrij marginaal”, zegt Courtoy. “Als er een verplichting komt van elektrische taxi’s in Brussel, verwacht ik ook ondersteunende maatregelen. D’ieteren is ook actief op het gebied van laadinfrastructuur, wat zeer interessant voor de taxisector is. Ze hebben een heel ecosysteem. Op dit ogenblik is het aanbod van laadpalen in Brussel nog beperkt. Er is ook de wachttijd ter plaatse. Dat gaat allemaal ten koste van de rentabiliteit voor de taxichauffeurs.” 

Multimodaliteit 

Taxi Verts zal ook kunnen profiteren van de kennis van Lab Box, de startup studio van D’leteren. Via Lab Box kan er verder worden ingezet op innovatie en digitalisatie en een verdere optimalisatie van de gebruikerservaring. “Ze hebben heel wat kennis opgebouwd over multimodaliteit”, aldus Courtoy. “Ze hebben al veel samenwerkingen rond multimodaliteit met bedrijven opgebouwd. Wij kunnen ons hierin perfect schakelen. Zo gaan we een groter aantal passagiers kunnen aantrekken en kunnen we het volume en het aantal ritten voor de chauffeurs verhogen.” 

Het stand-alone karakter van de taxi begint te verdwijnen, merkt Courtoy. “Wij werken al veel ter ondersteuning van het openbaar vervoer. Ook maken we deel uit van het Mobility as a Service (MaaS)-project van de MIVB. We evolueren meer en meer naar multimodale oplossingen.” 

Lees ook: Taxistandplaatsen station Diest worden vernieuwd

Auteur: Matthias Vanheerentals

Matthias Vanheerentals is freelance redacteur van TaxiPro.be.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.