Elektrische rolstoel (foto iStock/Teichert)

Inverkeerstelling rolstoelbusjes mogelijk afgeschaft

Er komt naar alle waarschijnlijkheid een vrijstelling van de inverkeerstelling voor busjes voor personen met een handicap. Een voorontwerp van decreet is alvast ingediend in het parlement. Dat heeft Matthias Diependaele, Vlaams minister van Financiën, in het Vlaams parlement verklaard. 

De minister liet al eerder weten dat de vrijstelling er wat hem betreft moet komen en dat de vrijstelling door de regering in een voorontwerp van decreet zal worden gegoten. Het parlement moet die vrijstelling nu echter nog goedkeuren. De hoop van de minister is dat de vrijstelling begin volgend jaar in kan gaan.

Sinds 2021 is er een verhoogde inschrijvingsbelasting, van ongeveer 1.800 euro naar 11.500 à 12.000 euro. GTL is zeer tevreden dat die zal verdwijnen. “De prijsstijging is er gekomen omdat de belasting op inverkeerstelling (BIV) sinds 2021 berekend wordt op basis van nieuwe, internationale uitstootnormen van het Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure (WLTP). Dat betekent in Vlaanderen dat bedrijven die met minibusjes rijden, zoals een Sprinter, plots een zeer hoge aankoopkost moesten betalen.”

Verzoek van GTL

De ombouw van die busjes tot aangepast vervoer kost al tegen de 14.000 euro. “Gezien de grote nood aan aangepast rolstoeltoegankelijk vervoer en de zware financiële impact dit heeft op Diensten voor Aangepast Vervoer en taxibedrijven die zich inzetten voor het vervoer van personen met een beperking, is het voor die organisaties moeilijker dit vervoer aan te bieden”, aldus GTL. “Vanuit de sector is er toen veel reactie gekomen. Wij hebben dan ook aan de minister gevraagd om de belasting op inverkeerstelling te verlagen. Dat is niet in dovemansoren gevallen.”

GTL verzocht de minister bovendien om de vrijstelling met terugwerkende kracht in te voeren, dus vanaf de grote verhoging van de belasting op de inverkeerstelling. “Dit is nodig om te vermijden dat taxibedrijven zouden afhaken voor het (verder) aanbieden van personenvervoerdiensten met aangepaste minibusjes voor rolstoelvervoer”, zegt Steenberghen.

Busjes voor gemengd gebruik vallen buiten de boot

De milieuvoorwaarden zijn volgens GTL niet haalbaar als je met de aangepaste minibusjes ook taxivervoer wil aanbieden voor ‘gewone’ passagiers, zonder rolstoel. “Alleen taxibusjes die 100 procent voor rolstoelvervoer ingezet worden, genieten van een vrijstelling op ecoscores. Taxibedrijven die enkel  minibusjes deeltijds inzetten voor rolstoelvervoer, vallen volledig uit de boot. Zij kunnen momenteel die busjes niet meer kopen omdat ze niet vrijgesteld zijn van de ecoscore. Er zijn ook hoge ombouwkosten die niet gesubsidieerd worden en uitrustingskosten van de minibusjes. We vrezen dat taxibedrijven en -centrales dit aanvullend vervoersaanbod voor Personen met Beperkte Mobiliteit gaan afschaffen.”

Lees ook: Busgroep Hansea neemt grote Nederlandse sectorgenoot over

Auteur: Matthias Vanheerentals

Matthias Vanheerentals is freelance redacteur van TaxiPro.be.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.