chauffeur Gerrit Huyghebaert
Interview

Gerrit (75) rijdt nog steeds drie keer in de week taxi: ‘Het is ontspannend’

Foto: Matthias Vanheerenthals

Gerrit Huyghebaert (75) is dé ouderdomsdeken van de Leuvense taxichauffeurs. Hij werkt sinds 1978 bij Taxi Jenny, de oudste taximaatschappij van Leuven. Samen met hem blikken we terug op de hoogtepunten uit zijn carrière tot nu toe. 

“Sinds hij de pensioengerechtigde leeftijd twaalf jaar geleden bereikte, rijdt hij nog een drietal keer per week met de taxi. Meestal tijdens de nacht. “Dan zijn er geen files”, zegt Huyghebaert. “Ik rijd ook overdag. Ik val in als ze me nodig hebben. Het is ontspannend. Ik doe ook af en toe de dispatching. Het is heel interessant om de combinatie te doen. Je weet hoe het er aan toe gaat. Je kan de lengte van de ritten inschatten. Voor iemand die nooit met de taxi gereden heeft, is dat moeilijker om de dispatching te doen.”

Huyghebaert werkt graag bij Taxi Jenny. “Het gaat er heel familiaal aan toe. Ik ken die mensen al zo lang. Zoon Matthias Liekens werkt sinds drie jaar in de zaak. Matthias houdt zich meer bezig met het personeelsbeleid en de planning. Zijn vader Staf en moeder Jenny werken ook nog alle dagen in de zaak. De taken zijn meer verdeeld. We communiceren onderling via een radio die zelfs tot in het buitenland ontvangst heeft. Het bedrijf heeft meerdere voertuigen. Wij werken voor hotels en dan moet je een aantal auto’s hebben. Meestal vragen die vier taxi’s die dan een groep mensen in een hotel komen halen.”

Moeilijke situaties

Met zo veel jaren ervaring op de teller weet Huyghebaert perfect hoe hij bijvoorbeeld met agressie moet omgaan. “Klanten die dronken zijn, zijn vaak assertief. Als ze agressief doen, moet je datzelfde gedrag niet terug tonen. Belangrijk is om rustig te blijven. Ik ontmijn dergelijk gedrag vaak met een kwinkslag. Jaren terug bracht ik een pas getrouwd koppel naar hun hotel. Ze hadden een klinkende ruzie in mijn taxi. Ook hier ben ik niet in tussen gekomen. Als ze zouden begonnen zijn met vechten, was ik wel gestopt.”

Ook mogelijke wanbetalers ziet Huyghebaert al van ver aankomen. “Je moet dat wat kunnen inschatten. Als ik ’s nachts jongeren naar een andere stad breng, vraag ik hen om toch vooraf te betalen. Ik zeg dat ik dat zogezegd van mijn baas moet doen. Vaak zeggen ze wel dat ze op de bestemming zullen betalen, maar ik weet wel beter. Ik heb op dat vlak al onaangename ervaringen meegemaakt. Een enkele keer is een man uit mijn wagen gesprongen en in een steegje gelopen. Dan is het een verloren zaak.”

Luchthavenvervoer

Taxi Jenny brengt de klanten ook vaak naar de luchthaven. Huyghebaert kent als geen ander de weg naar daar naartoe. “Toeristen zijn vaak op tijd, in tegenstelling tot zakenmensen. Die hebben last minute nog een vergadering en vertrekken vaak veel te laat. Die verwachten dan dat we hen snel op de luchthaven brengen. Ik ken de weg blindelings naar de belangrijkste luchthavens. Ik ken ook de sluipwegen. Ik weet waar en wanneer er files zijn. Ik rijd op mijn eigen gevoel, zonder Waze en GPS. Mijn klanten zijn me dan steeds heel dankbaar als ze tijdig op de luchthaven zijn.”

Lees ook: Bart van Pee tien jaar chauffeur bij Taxi Walter: ‘Één grote familie

Auteur: Matthias Vanheerentals

Matthias Vanheerentals is freelance redacteur van TaxiPro.be.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.