Taxibord

Hasseltse taxisector speelt rol in nieuw horecalabel

De uitbaters van de Hasseltse danscafés zullen hun klanten voortaan expliciet aansporen om met een taxi naar huis te gaan indien ze te diep in het glas hebben gekeken. Dat staat in het nieuwe kwaliteitslabel voor danscafés dat de stad Hasselt zopas uitrolde. De taxisector speelt een belangrijke rol in het plan en reageert dan ook positief.

Quality Bars, zoals het label zal heten, is een initiatief van het Vlaams Expertisecentrum Alcohol en Andere Drugs (VAD) in samenwerking met Horeca Vlaanderen en Horeca Forma Vlaanderen. Het doel hiervan is om tot een positief en veilig uitgaansklimaat te komen. Met het label aan hun deur kunnen uitbaters een duidelijk signaal geven.

“Je ondersteunt klanten om op een verantwoordelijke manier uit te gaan door bepaalde diensten te bieden”, zeggen de Hasseltse schepenen Meynen en Dehollogne. Het gaat in totaal om vijf basisdiensten die het café moet aanbieden: deskundig barpersoneel, een EHBO-koffer, oordopjes, informatie en veilig verkeer. “Zo moeten de uitbaters hun klanten onder meer naar veilig verkeer leiden, zoals bijvoorbeeld naar een taxi”, aldus de schepen.

Eigen initiatief

De taxisector is ook een betrokken partij in het verhaal. “Wie te veel gedronken heeft, wordt aangespoord niet meer zelf met de wagen te rijden”, zegt Jeroen Fissette, woordvoerder van de burgemeester van de stad Hasselt. “Café-uitbaters roepen op tot verantwoordelijkheid. Een van de meest voor de hand liggende oplossingen is om een taxi te nemen. De café-uitbater zal de klant aansporen om een taxi te nemen. De klant kan natuurlijk ook aan de café-uitbater vragen om een taxi te bellen. Maar we focussen niet enkel op de taxi. Als die mensen met de fiets naar huis rijden of te voet gaan, is dat ons ook goed.”

De danscafés zijn vrij om in dit initiatief mee te stappen. Kristof Grossi, uitbater danscafé Koestal, wil het label graag behalen. Het personeel krijgt momenteel de nodige trainingen. “We waren er al veel bewust mee bezig. Als we zien dat iemand echt veel gedronken, dan kijken we daar wel op toe. En dat bellen we een taxi. Het personeel krijgt zelf ook al kortingen als ze een taxi nemen.”

Positieve reacties vanuit de taxibranche

Vanuit de Hasseltse taxisector klinken positieve reacties. “Het project is een positief”, zegt Marc Delvaux van Taxi Raf. “80 procent van de klanten die we vanuit het uitgaansleven vervoeren hebben een glaasje te veel op. Het is onze taak om dronken klanten van de weg te houden. Er wordt momenteel tussen taxi’s en cafés weinig gecommuniceerd, in tegenstelling tot restaurants en hotels waar we wél afspraken mee hebben. Ik hoop dat dat deze campagne voor een betere communicatie met het uitgaansleven zal zorgen.” Zijn vraag is alleen of obers wel tijd zullen hebben om een taxi te bellen. Ook hoopt hij dat er meer taxistandplaatsen komen, zoals aan de Botermarkt, waar veel restaurants zijn. Nu moeten de mensen van daaruit al 700 meter wandelen tot de dichtstbijzijnde taxistandplaats aan de bibliotheek”

Het label verkrijgen

De stad Hasselt biedt de cafés één pakket oordopjes aan, waardoor een van de basisdiensten al kan worden afgevinkt. Het VADV voorziet de Quality Bars-sterpictogrammen, die de services aangeven in het (dans)café, en de informatiematerialen zoals posters en stickers die klanten informeren over veilig en gezond uitgaan, gehoorschade, veilig vrijen, veilig verkeer, alcohol en drugs. Hiermee voldoet het café aan een tweede basisservice. Via een korte online videotraining kan het barpersoneel de beginselen over verantwoord alcohol schenken aanleren.

Zodra de vijf basisdiensten worden aangeboden, kan het label worden uitgehangen. De stad Hasselt vraagt aan de cafés om voor september 2022 in orde te zijn met de basisservices. Dan krijgen ze voor een jaar het Quality Bars-label. “Deze sticker kunnen ze dan op een zichtbare plaats bevestigen. Zo weet iedere voorbijganger dat het café zich inzet voor een positief uitgaansklimaat,” besluit schepen van Toerisme Rik Dehollogne.

Lees ook: Taxi Daniël draait grootste omzet ooit: ‘Job van mijn leven’

Auteur: Matthias Vanheerentals

Matthias Vanheerentals is freelance redacteur van TaxiPro.be.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.