“Gents toegankelijkheidsplan taxi’s is ondoordacht”

De stad Gent gaat 120 taxichauffeurs de komende 3 jaar een cursus aanbieden om hun taxi toegankelijker te maken voor mensen met een handicap. Zo wil de stad Gent taxibedrijven aanmoedigen om hun voertuigen toegankelijker te maken. Gisteren lieten we hierover al uitgebreid de Gentse schepen Filip Watteeuw. Vandaar laten we Joeri Cools aan het woord, zelfstandig taxichauffeur in Gent. Hij vindt het plan van Watteeuw ondoordacht.

Een vierde van het huidige taxichauffeursbestand zal een cursus krijgen om hun taxi toegankelijker te maken voor mensen met een handicap. Het gaat vooral om standplaatstaxi’s. Ze worden beter opgeleid om mensen in een rolwagen in de taxi te helpen. De stad Gent zal de taxibedrijven ook subsidies geven om fysieke hulpmiddelen te plaatsen, zoals een uitschuifstoeltje om makkelijker in en uit een taxi te geraken of een extra handgreep. Gentenaars in een rolwagen kunnen ook een beroep doen op rolstoeltaxi’s.

Ondoordacht plan 

De Gentse taxichauffeur Joeri Cools is uiteraard voor meer toegankelijkheid, ook voor rolstoelgebruikers. “Maar ik ben geen fan van het ondoordacht plan van de heer Watteeuw. Tegen 2025 moeten verplicht alle taxi’s in Gent elektrisch zijn… noem nu eens één elektrische wagen waarin een rolstoel mét bagage past én ook betaalbaar is? Voila,  we zijn al onmiddellijk uitgepraat.”  Watteeuw is het niet eens met de kritiek van Cools. “Waarom zou een elektrische wagen anders zijn dan een gewone wagen? Dat maakt geen verschil.”

Plan uitvoerbaar?

Cools vraagt zich af of het plan uitvoerbaar is. “Uitvoerbaar wil ik zeggen dat niet élke wagen zomaar mag omgebouwd worden zonder gehomologeerd te zijn met bijkomende keuring. Dhr. Watteeuw heeft steeds glansrijke ideeën maar hij denkt niet aan de praktische en uitvoerbare aspecten.” Watteeuw is het niet eens met die kritiek. “Het moet binnen het wettelijke kader gebeuren. Je kan geen onmogelijke zaken van taxi’s vragen. Men moet inderdaad door de keuring geraken. Voor alles is een oplossing. Daarvoor dienen ingenieurs. We gaan de taxi’s daarbij helpen. We gaan het know how van het mobiliteitsbedrijf ter beschikking stellen.”

Nog geen lift aan station van Gent

Cools heeft nog een tweede opmerking. “Stel dat u als kleine zelfstandige alsnog de middelen hebt om met een ruime en dure elektrische taxi een rolstoelgebruiker op te wachten aan de taxistandplaats van het Sint-Pietersstation. Hoe geraakt die rolstoelgebruiker op een comfortabele manier mét bagage tot aan de taxi…zonder lift? Die lift wordt ons al jaren beloofd maar komt er pas ten vroegste in 2027, dit terwijl de beruchte lift in het paviljoen aan het Gravensteen er koste wat kost snel moet komen?”  Watteeuw heeft bij de NMBS aangedrongen om die lift sneller te plaatsen. “Ik ga het blijven aan de NMBS vragen om dit snel op te lossen. We gaan samen met de taxichauffeurs daar druk blijven opzetten. We hebben afgedwongen dat er een tijdelijke lift komt. De tijdelijke lift zou er nog dit jaar komen.”

Geen laadpalen

Cools vindt het ook jammer dat er nog steeds niet één snellaadpaal te bespeuren is aan het Sint-Pieters-Station. “Én stel dat die rolstoelgebruiker naar de luchthaven wil, maar de taxi heeft niet genoeg batterij meer om heen én weer te kunnen rijden want er zijn nergens laadpalen op de Gentse taxistandplaatsen.” De palen gaan er volgens Watteeuw zeker komen. “Gent telt al de meest aantal laadpalen van Vlaanderen. Wij zijn koploper. We hebben al een plan ingezet om extra laadpunten te realiseren tegen 2024. Er komen er nog 126 bij aan de sportvelden, waar taxichauffeurs kunnen van gebruik maken. Er komen er nog bij in ondergrondse parkings. De uitrol loopt volop. Ook langs de snelwegen zijn meer en meer snelladers beschikbaar.”

Bestaande bedrijven

Er bestaan natuurlijk al taxibedrijven die gespecialiseerd zijn in rolstoelvervoer. “Wat met de gespecialiseerde bedrijven die al jaren investeringen zónder subsidies?”, zegt Cools. “Die deden de afgelopen jaren ook heel wat investeringen. Waarom moeten de bestaande taxi’s dan aangepast worden?” Watteeuw reageert. “Die bestaan omdat er heel wat taxi’s niet voldoen aan de toegankelijkheidsvraag. Dat systeem werkt echter met reservaties en we willen dat iedereen zo veel mogelijk zijn eigen leven kan leiden. We denken dat investeringen in taxi’s ook de vereenzaming kunnen tegengaan. Door de inventaris willen we chauffeurs extra aanmoedigen.” De stad Gent bekijkt tot slot of ze zelf nog drie nieuwe fietstaxi’s en een extra rolstoelfiets kunnen voorzien. De stad wil, naast veel andere maatregelen ,ook investeren in autodelen en een aantal bushaltes rolwagentoegankelijk maken.

Taxicheques

Volgens Cools werkt het bestaande systeem van taxicheques niet altijd goed. “Én stel dat die rolstoelgebruiker dan toch beneden, ondergronds aan de taxi geraakt, mét hulp want zonder hulp is dat onmogelijk, en hij wil betalen met taxicheques… dit is het volgende probleem want nog steeds willen 9 op 10 taxichauffeurs die taxicheques niet aanvaarden, desgevallend zal deze arme rolstoelgebruiker aan zijn lot overlaten worden… met allerhande excuses.”  Ook dat nuanceert schepen Watteeuw: ‘De taxicheques worden in Gent zeer goed gebruikt, maar het klopt wel dat sommige chauffeurs die niet willen aanvaarden. Dat is bijzonder jammer, de stad ondersteunt hiermee immers zowel Gentenaars als de taxisector. ‘

Onderwerpen:

Auteur: Matthias Vanheerentals

Matthias Vanheerentals is freelance redacteur van TaxiPro.be.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.