Rechter. Foto: iStock / Wavebreakmedia

Brusselse taxifederatie treft Uber in rechtbank

Rechter. Foto: iStock / Wavebreakmedia (onbeperkt gebruik)

De Brusselse taxifederatie BTF-Febet maakt zich op voor een volgende rechtszaak tegen Uber. De belangenorganisatie beschuldigt Uber van omzeiling van de taxiwetgeving en oneerlijke concurrentie. In een eerdere rechtszaak trok Uber al aan het langste eind.

De rechtszaak vindt plaats van 11 september tot 2 oktober en telt vier hoorzittingen. Sam Bouchal, secretaris van de Brusselse taxifederatie, blikt vooruit op het treffen met Uber: “Ons doel is niet om Uber te weren uit Brussel, maar om ervoor te zorgen dat het bedrijf zich aan dezelfde wetten onderwerpt als de Brusselse taxibedrijven.”

Uber omzeilt volgens Bouchal de taxiwet door te argumenteren dat gebruikers van haar platformapp UberX leden zijn en geen klanten. “Hierdoor vallen ze zogenaamd niet onder de taxiwetgeving, maar dat is natuurlijk nonsens.”

Een tweede punt van kritiek van BTF-Febet is dat Uber in Brussel, de enige stad in België waar het tot nu toe actief is, gebruik maakt van chauffeurs met een licentie voor autoverhuur met chauffeur, de limousine-licentie. “Maar met deze vergunning mag je geen taxiritten aanbieden. Daarvoor zijn er strengere eisen. Terwijl een taxivergunning in Brussel tienduizenden euro’s kost, kan een limousine-licentie gratis bekomen worden.”

Uber kreeg vorige keer gelijk

Alhoewel Bouchal de rechtszaak met veel vertrouwen tegemoet ziet, is het natuurlijk nog de vraag wat de rechter beslist. De Brusselse federatie ligt al jaren in de clinch met het taxiplatform. De Franstalige handelsrechtbank van Brussel oordeelde in januari 2019 nog dat UberX geen taxidienst is en mag blijven opereren in de hoofdstad.

De chauffeurs van Uber kijken het juridische getouwtrek met lede ogen aan, hoewel zij vertrouwen in de goede afloop hebben. “De rechtbank heeft ons in januari 2019 in het gelijk gesteld en FBT-Febet heeft nu geen nieuwe argumenten”, zegt Fernando Redondo van de Association Belge des Chauffeurs Limousine.

Begin dit jaar was Redondo één van de gangmakers van het protest door 250 bestuurders van verhuurwagens in Brussel. “Wij willen een einde aan de onzekerheid en willen aandacht voor onze zaak om zo een vaste plaats te krijgen in de Belgische mobiliteit”, zegt Redondo. Hij geeft aan dat er in de periode september-oktober een soortgelijk protest gepland is.

Vooral toeristen in Brussel

Bouchal claimt namens BTF-Febet dat de Brusselse taxisector enorm geleden heeft onder de opkomst van Uber sinds 2014. “Wij zijn zo’n 40 procent van onze klanten verloren aan Uber. Vooral toeristen maken veelvuldig gebruik van het Uber-platform, dat zij vanuit thuis ook kennen.”

De Brusselse taxifederatie schat dat er 2.000 Uberchauffeurs rondrijden in Brussel die zich inzetten voor het vervoer van passagiers en het bezorgen van maaltijden (Uber Eats). De hoofdstad telt daar tegenover 1.300 traditionele taxi’s. Bouchal benadrukt dat ook de gewone taxibedrijven in Brussel erg te lijden hebben onder de coronacrisis. Hij schat de activiteitsgraad 30 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

Uber is om een reactie gevraagd maar deze was op het moment van publiceren van dit artikel nog niet gegeven.

Auteur: Jerom Rozendaal

Jerom Rozendaal is als freelance redacteur verbonden aan TaxiPro.be.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.