Daklicht. Foto: ProMedia

GTL wil schadevergoeding van Belgische staat

Daklicht. Foto: ProMedia

Taxifederatie GTL bereidt een klacht tegen de Belgische staat voor wegens een gebrek aan compensatie tijdens corona. De organisatie wil een schadevergoeding eisen. De taxisector voelt zich gediscrimineerd ten opzichte van sectoren die verplicht de deuren moest sluiten en meer steun kregen. GTL roept bedrijven op om zich aan te sluiten bij het initiatief.

“De Raad van Bestuur van de Nationale van Groepering Ondernemingen met Taxi- en Locatievoertuigen met chauffeur (GTL) stelt aan haar leden voor om een vordering tegen de overheid in te stellen voor het eisen van schadevergoedingen naar aanleiding van sluitingen die werden/worden opgelegd tijdens de coronacrisis”, zo begint GTL een brief, die het recent aan haar leden verstuurde.

Meer dan 90 procent omzetdaling

Het is volgens de taxifederatie duidelijk dat de taxisector tijdens de coronacrisis te weinig steun ontvangen heeft. Het wijst op het feit dat taxibedrijven sterk afhankelijk zijn van sectoren die verplicht te deuren moesten sluiten, zoals internationaal reizen en de horeca. “In sommige bedrijven is de omzetdaling meer dan negentig procent. Deze bedrijven moeten net zo behandeld worden als sectoren die verplicht moesten sluiten”, aldus GTL-secretaris generaal Pierre Steenberghen.

Vooral taxibedrijven met veel personeel zijn sterk getroffen. “De horeca heeft geen sociale bijdragen hoeven te betalen op vakantiegeld. Waarom moeten bedrijven die door de overheidsmaatregelen een omzetverlies hebben van 95 procent dat wel? Ook hebben we in tegen stelling tot andere sectoren geen RSZ-compensatie gekregen.” GTL wil de klacht op vier niveaus indienen, op federaal en gewestelijk niveau.

Samen een klacht indienen

De advocaten van GTL werken nu aan het opstellen van het beroep. De taxifederatie, die het initiatief coördineert, hoopt dat zo veel mogelijk bedrijven zich aansluiten bij de procedure. Steenberghen: “Bedrijven kunnen heel goed aantonen wat hun omzetverlies is door de coronamaatregelen en welke compensatie men van de staat heeft gekregen. Door gezamenlijk een klacht in te dienen, hebben we een veel sterker verhaal.”

Voor deelname aan een gezamenlijk aanklacht wordt een bijdrage van 30 euro per taxivoertuig gevraagd. “Dat geld is bedoeld om de kosten van de procedure eerlijk te verdelen. Het betreft een dure procedure, die we ook nog eens op vier niveaus inzetten”, verklaart Steenberghen.

Auteur: Jerom Rozendaal

Jerom Rozendaal is als freelance redacteur verbonden aan TaxiPro.be.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.