Taxi Brussel. Foto: Brussel Mobiliteit

Minder klachten over taxi’s Brussel

Taxi Brussel. Foto: Brussel Mobiliteit

Het aantal klachten over de Brusselse taxi’s blijft in dalende lijn. Dat blijkt uit cijfers van de gewestelijke overheidsdienst Brussel Mobiliteit.

In 2019 waren er 303 klachten. Dat zijn er vijftig minder dan in 2018 (253). En het is een spectaculaire daling ten opzichte van 2017, toen er nog 465 keer werd geklaagd. “Op het totaal aantal ritten dat met een taxi uitgevoerd wordt in het Brussels Hoofdstedelijk gewest is dat een te verwaarlozen aantal”, zegt Inge Paemen van Brussel Mobiliteit. “Toch zijn we tevreden met de daling. We blijven reizigers aanmoedigen om het ons te laten weten als er iets schort met de taxi’s.”

“We hebben de afgelopen jaren ontevreden reizigers trouwens altijd aangeraden om klachten in te dienen. De mensen doen dat ook. Ik denk dat de taxichauffeurs doorhebben dat de passagiers zich mondiger gaan gedragen en een klacht gaan indienen als ze niet tevreden zijn. De chauffeurs hebben hun gedrag daaraan dus aangepast”, aldus Paemen.

Onbeleefd gedrag

Brussel Mobiliteit houdt zoals steeds een top drie van de klachten bij. “Sommige reizigers geven verschillende klachten door, maar we geven dan de belangrijkste klacht aan. Die top drie van klachten is de afgelopen jaren altijd ongewijzigd gebleven. De meest gehoorde klacht is onbeleefd gedrag en verbale agressie. Op nummer twee staat overdreven tarieven en te dure ritten. En op nummer drie staat gevaarlijk rijgedrag. Er zijn heel weinig klachten van passagiers die willen betalen met een kaart, maar dan niet kunnen. Dat is omdat daar nog geen aparte categorie voor is,” zegt Paemen.

Onderzoek

Brussel Mobiliteit benadrukt dat de taxichauffeur bij elke klacht gehoord wordt. “We onderzoeken zowel het verhaal van de reiziger als de taxichauffeur. En daaruit blijkt dat reizigers zich soms weleens durven vergissen. Als een passagier een klacht indient omdat de chauffeur is omgereden, dan zou het wel kunnen dat er op een andere plaats een betoging of wegversperring was waar die passagier geen weet van had,” zegt Paemen. Brussel Mobiliteit kan indien nodig zowel de chauffeurs, als de exploitanten als de centrales bestraffen. De straffen kunnen variëren van een blaam tot het eventueel intrekken van de vergunning.

Auteur: Matthias Vanheerentals

Matthias Vanheerentals is freelance redacteur van TaxiPro.be.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.