Taxi Leuven

Elektrische taxi’s gaan voor bij vrijgekomen standplaatsen Leuven

Foto: Matthias Vanheerentals / ProMedia

Door een stopzetting en faillissement in de Leuvense taxisector zijn recent 7 van de 54 standplaatsmachtigingen vrijgekomen. Elektrische taxi’s zullen voorrang krijgen bij het vergeven van deze plaatsen. Dat zegt Johan Geleyns, Leuvens schepen van sport, handel en werk.

Leuven zal deze machtigingen de komende maanden toewijzen aan kandidaten met elektrische voertuigen. Dat zal het aantal elektrische taxi’s in de stad sterk doen groeien. “Door onder andere een faillissement en een stopzetting van bedrijven hebben we zeven plaatsen beschikbaar voor een standplaatsmachtiging. Volgens het reglement heeft de wachtlijst voor elektrische voertuigen voorrang”, zegt Geleyns.

“Daar staan nu 44 aanvragers op. Dus er zullen dit jaar nog zeven elektrische wagens bijkomen. Dat maakt dan een totaal van zeventien elektrische wagens tegenover tien. De taxibedrijven die een standplaatsvergunning hebben, kunnen opnieuw een niet-elektrische wagen inzetten zolang ze voldoen aan de econormering.” Volgens Geleyns zal dat zeker lukken. “De economie herpakt nu en er is meer werk door de versoepelingen.”

Steeds strengere milieu-eisen

De normen worden overigens door de jaren heen wel strenger. De econormering valt onder de Vlaamse wetgeving. De taxi-uitbaters moeten onder de nieuwe Vlaamse regelgeving steeds milieuvriendelijkere auto’s inzetten, dus met een hogere ecoscore. Vanaf 1 januari 2025 worden die normen weer wat strenger en nog eens vijf jaar later moeten alle geregistreerde voertuigen volledig uitstootvrij zijn.

Terug naar het hier en nu in Leuven. Volgens Geleyns zijn er namelijk wel meer laadfaciliteiten nodig. “Op het opritten-en afrittencomplex aan de E314 ter hoogte van de Mechelsesteenweg komt er extra laadinfrastructuur. Maar er moet er natuurlijk nog meer bijkomen. We werken met onze dienst mobiliteit daar heel hard aan. Veel taxibedrijven laden hun taxi op in de centrale. Een argument dat bedrijven vaak aanhalen is dat het bereik van een elektrische wagen te klein is en er te weinig snelle laadpalen op het openbaar domein staan.”

Motor niet te lang laten draaien

In Leuven rijden momenteel 63 taxi’s rond. Naast de 54 standplaatstaxi’s gaat het om negen straattaxi’s die voor bijvoorbeeld Uber rijden. Van die negen is er tot nu toe geen enkele elektrisch. “Als een niet-elektrisch vergunde taxi wordt vervangen is dat nu meestal opnieuw door een niet-elektrische wagen, alhoewel we wel aandringen op elektrificering”, zegt Geleyns.

De schepen doet nog een oproep aan de Leuvense taxi’s om hun motor niet te lang te laten draaien. “Dit probleem doet zich -gezien de buitentemperatuur- weinig of niet voor in de lente of de herfst”, zegt Geleyns. “Taxichauffeurs laten hun motor draaien wanneer het te koud of te warm is, dus voor de verwarming of airco. We hebben al twee keer schriftelijk gevraagd om aandachtig te zijn op deze problematiek. Het argument is dat ze hun klanten moeten vervoeren in comfortabele omstandigheden. Dit wordt terug aangekaart op het volgende taxioverleg.”

Lees ook:

Auteur: Matthias Vanheerentals

Matthias Vanheerentals is freelance redacteur van TaxiPro.be.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.