Taxistandplaats Gent

Vlaamse taxisector schreeuwt om betere standplaatsen

Taxistandplaats Gent

Heel wat taxichauffeurs in Vlaanderen zijn allesbehalve tevreden over de standplaatsen waar ze werken en vragen om betere oplossingen. De afgelopen weken bezocht TaxiPro standplaatsen in onder meer Gent, Blankenberge, Genk en Beveren om daar met chauffeurs te praten.

Laten we beginnen met Gent, de tweede grootste stad van Vlaanderen. Vroeger bevonden de taxi’s zich aan de linkerkant van het station, duidelijk zichtbaar. Enkele jaren terug werden de standplaatsen verplaatst naar een ondergrondse tunnel, waar ook de Kiss & Ride gevestigd is. De taxichauffeurs willen terug naar hun oude werkplek, voor het station Gent Sint-Pieters.

Volgens de taxichauffeurs zijn die standplaatsen totaal onvindbaar. “Aan het treinstation staan er nauwelijks wegwijzers”, zegt Yilmaz Kursun. Hij is zelf taxichauffeur en werkt er ook af en toe als dispatcher op de taxicentrale. “Gent is de enige stad ter wereld waar er aan het station geen taxi te zien is. Hoeveel telefoons ik niet van mensen krijg die vragen waar die taxi’s aan het station. Tijdens de nacht is het vaak leeg en donker. Ik heb al jonge vrouwen aan de lijn gehad die daar ‘s nachts zitten te wachten op een taxi en zich daar onveilig voelen.”

Onneembare helling en ratten

Kursun hekelt voorts dat de tunnel niet toegankelijk is voor mensen met een handicap. “De lift is al jaren defect. Voor oude mensen is de helling niet evident. Wie in een rolstoel zit hoeft er zelfs niet aan te beginnen. Je kan die helling bovendien niet nemen met zware koffers.” Sommige taxichauffeurs hebben er al ratten zien lopen. En terwijl de vaste Gentse taxichauffeurs op hun aangeduide plek moeten blijven aan de Kiss & Ride kunnen de straattaxi’s aan de uitgang van Gent Sint-Pieters vlot ongemoeid klanten oppikken, wat volgens de taxichauffeurs vaak gebeurt.

In januari zaten de stad Gent, de NMBS en taxichauffeurs al eens samen. Op het kabinet van schepen Filip Watteeuw (Groen) wordt bevestigd dat er een oplossing komt. Vanaf maart zal er alvast een betere bewegwijzering komen. Er wordt ook onderzocht hoe de ondergrondse parking op een veiligere manier kan betreden worden, bijvoorbeeld met een tijdelijke lift. Het rattenprobleem in de tunnel heeft de stad Gent ondertussen ook al opnieuw doorgegeven aan groendienst.  Als alle maatregelen nog niet blijken te volstaan, wordt er opnieuw gezocht naar mogelijke andere oplossingen.

Putten in de weg

In Blankenberge willen de taxichauffeurs ook andere standplaatsen. De huidige locatie naast het station van Blankenberge ziet er slecht uit. “Het station en de stationsomgeving zijn de afgelopen jaren wel vernieuwd, maar aan onze taxistandplaatsen is er eigenlijk nooit iets veranderd”,  getuigt een taxichauffeur die anoniem wil blijven. “De situatie is al minstens vijftig jaar en wellicht langer onveranderd gebleven. De chauffeurs klagen vooral over putten in de weg. Die worden af en toe dicht gesmeten met zand, maar zodra het regent ligt alles weer open. Er liggen ook her en der takken. Er liggen ook betonblokken waar al eens een taxi tegen gereden is, met beschadigingen tot gevolg.”

Volgens de chauffeurs is er maar één bankje waar hun klanten op kunnen zitten. Er is ook geen schuilmogelijkheid. De taxichauffeurs hebben ook last van veel wildparkeerders, vooral tijdens de spits, wat soms tot ruzies zorgt. De chauffeurs willen dat de standplaatsen verplaatst worden naar het hotel, vlak voor het station van Blankenberge. “Daar is ook een Kiss & Ride zone, waar we in de buurt zouden kunnen staan”, vertelt een taxichauffeur. “Zo zouden we beter in het zicht liggen.” De bevoegde schepen heeft tot op heden nog geen reactie gegeven.

Parkeren op het voetpad

In Beveren vraagt het taxibedrijf Waasland dat er taxistandplaatsen komen aan het station, de Grote Markt, het ziekenhuis en het lokale hotel. Nu moeten de taxichauffeurs zich steeds op het voetpad parkeren om mensen op te pikken. “Ik moet vaak dronken passagiers op de Grote Markt naar mijn wagen begeleiden”, zegt chauffeur Danny. “Dan moet ik toch ergens kunnen parkeren?” Maar ook bij evenementen, zoals de Beverse feesten, vragen de taxichauffeurs een doorgangsbewijs om vlot passagiers op en af te halen.” De bevoegde schepen voor Mobiliteit in Beveren, Raf Van Roeyen (CD&V), wil het idee van extra standplaatsen alvast onderzoeken.

In het Limburgse Genk tenslotte willen taxichauffeurs dat er vooral meer taxistandplaatsen komen aan het station. Momenteel zijn er maar drie standplaatsen. En dat is eigenlijk veel te weinig, klinkt het eensgezind onder de chauffeurs. “We willen er minstens twee bij hebben. En er moeten ook snellaadpalen aan het station komen.” TaxiPro wilde de bevoegde schepen contacten, maar kreeg geen reactie.

Auteur: Matthias Vanheerentals

Matthias Vanheerentals is freelance redacteur van TaxiPro.be.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.