Daklichten

Afwijzing bestuurderspas leidt tot discussie over ontslag

Als een taxichauffeur geen bestuurderspas krijgt, zorgt dit voor discussie over de beëindiging van het arbeidscontract van de chauffeur in kwestie. Dit zegt taxifederatie GTL en het wordt bevestigd door vervoerdersvakbond BTB-ABVV.

Een niet uitgereikte bestuurderspas is niet alleen een probleem voor de chauffeur, maar breekt ook de werkgever op. De chauffeur kan immers niet langer zijn werk uitoefenen.

“Telkens leidt het tot discussies over de manier waarop de arbeidsovereenkomst daardoor moet beëindigd worden”, vertelt Pierre Steenberghen, directeur van taxifederatie GTL, hierover.

Erik Maes van vervoerdersvakbond vervoerdersvakbond BTB-ABVV bevestigt dit probleem. “Iedere keer moeten we in dit soort gevallen het gesprek met de werkgever aangaan.” Volgens de vakbondsman is het onzeker niet toegekende bestuurderspas voor de werkgever een wettelijke aanleiding vormt om iemand te mogen ontslaan. “Dat zijn we nu aan het uitzoeken.”

Geen bestuurderspas op 1 juli

Taxipro melde eerder al dat de invoering van de bestuurderspas met de nodige problemen gepaard gaat. Zo zijn er gevallen gemeld van chauffeurs die hun bestuurderspas niet kregen wegens een oude veroordeling op hun strafblad.

Voorheen was het stedelijk taxireglement van kracht en kon er van de regelgeving afgeweken worden met gemotiveerde argumenten van het college. Zo konden strafbare feiten uit het verleden wel eens door de vingers gezien worden. Met de invoering van het nieuwe taxidecreet en de verplichte bestuurderspas is deze flexibiliteit verdwenen.

Geen bestuurderspas na 15 jaar dienst

Maes benadrukt dat BTB-ABVV nog maar een paar gevallen is tegengekomen waarbij de chauffeur wegens zijn strafblad geen bestuurderspas kreeg. “In één geval ging het om iemand die al vijftien jaar als taxichauffeur werkte, maar door een oude notering op zijn strafblad zijn bestuurderspas geweigerd zag worden. In dit geval zijn we met de werkgever om tafel gegaan en zijn we een vertrekregeling overeen gekomen.”

De vakbondsman voorziet in de toekomst meer van dergelijke discussies ontstaan. “Vanaf het einde van dit jaar moeten chauffeur ook kunnen aantonen dat zij minimale kennis van het Nederlands hebben. Als ze geen taalattesten kunnen overleggen, hebben ze ook geen recht meer op een bestuurderspas. Dat kan een probleem worden voor werknemer en werkgever.”

Alhoewel de bestuurderspas per juli, is de taaleis uitgesteld tot het eind van dit jaar. Daarna moet de chauffeur aan kunnen tonen dat hij het taalniveau B1 beheerst. Ook voldoet een bewijs van taalbekwaamheid niveau A2, maar dan moet de aanvrager verklaren dat hij binnen twee jaar een bewijs van taalniveau B1 binnen zal brengen.

Te kort rijbewijs

Ook zijn er gevallen bekend van chauffeurs die onder contract staan, maar geen bestuurderspas kregen omdat ze nog geen twee jaar over een rijbewijs beschikken. Dit is eveneens een vereiste om voor het bewijs in aanmerking te komen.

Auteur: Jerom Rozendaal

Jerom Rozendaal is als freelance redacteur verbonden aan TaxiPro.be.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.