Zuidstation Brussel

Taxisector kan weer volop voertuigen aankopen

Foto: Matthias Vanheerentals / ProMedia

Taximaatschappijen kunnen weer volop investeren in voertuigen. De Vlaamse regering heeft de gewijzigde exploitatievoorwaarden van het individueel bezoldigd personenvervoer definitief goedgekeurd. GTL is tevreden.

De voornaamste wijziging is het aanpassen van de milieucriteria aan de gewijzigde berekening van de ecoscores. Zo volstaat een ecoscore van 54 voor een minibusje van bouwjaar 2021 of later. De verstrenging van de ecoscores, die in 2021 opgetreden was, is geneutraliseerd tot 2025. “Dat betekent dat er weer bepaalde minibusjes met dieselmotor gekocht kunnen worden”, zegt Pierre Steenberghen. “Dat is belangrijk voor bedrijven die wagens willen kopen en willen weten welke ecoscore nu van toepassing is. Binnenkort moeten we namelijk bussen bieden voor het netwerk vervoer op maat.”

Veel bedrijven waren aan het wachten met nieuwe voertuigen kopen om zeker te zijn dat die voldoen aan de ecoscores. “Ze wisten niet meer welke voertuigen ze nog moesten kopen”, zegt Steenberghen. “De bedrijven wachten immers al lang eer ze hun bestelling bij de garagist plaatsen. Sommigen hadden zelfs ter goeder trouw in 2021 een voertuig gekocht, maar konden deze niet gebruiken omdat de ecoscore van het model plots lager was
dan hetzelfde wagenmodel in 2020. Sommigen hebben die zelfs moeten verkopen. Dat is nu rechtgetrokken.”

Ecoscores verstrengd

De ecoscore was in 2021 fors verzwaard. Nieuwe busmodellen die in 2020 een ecoscore van 56 hadden, vielen voor hetzelfde model vanaf bouwjaar 2021 plots terug op 54. “Dit was plots te laag”, aldus Steenberghen. “Daarmee haalden ze het minimum van 56 niet. Het kon toch niet zijn dat bedrijven – door de verzwaring van de ecoscores – in 2021 geen minibusjes konden kopen omdat er geen alternatieven op de markt zijn? Het collectief vervoer kwam in het gedrang. In de minibusjes heb je maar enkele modellen die nog op diesel kunnen rijden. En op elektriciteit vind je nog steeds geen goede modellen.”

Er is volgens Steenberghen al wel een Mercedes Vito die op elektriciteit rijdt, maar de range is te beperkt om die als taxi in te zetten. “Een minibusje voor collectief vervoer gebruik je dikwijls om mensen over langere afstanden te vervoeren. Als je je voertuig twee keer per dag uren moet opladen is dat niet praktisch. Dan moet je vijf minibussen kopen om het werk van drie te doen. Dat is ook niet ecologisch. Dat is niet efficiënt.” Noteer dat ook voertuigen tot en met 5 zitplaatsen met een gelijkaardig probleem geconfronteerd werden: modellen die in 2020 aan de minimum ecoscore 71 voldeden, kregen vanaf bouwjaar 2021 een ecoscore 67. Met de aanpassing van het Vlaams Taxibesluit wordt dit rechtgezet.

Lees ook: Inverkeerstelling rolstoelbusjes mogelijk afgeschaft

Onderwerpen: , ,

Auteur: Matthias Vanheerentals

Matthias Vanheerentals is freelance redacteur van TaxiPro.be.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.