Auto in regen. Foto: iStock / c1a1p1c1o1m1

Eén op drie automobilisten bij late rit te slaperig om veilig te rijden

Eén op de drie Vlaamse automobilisten die ‘s nachts rijdt is minder alert door slaperigheid. Daardoor lopen zij tot 30 procent meer risico om bij een ongeval betrokken te zijn. Dat blijkt uit slaperigheidsmetingen gedaan door de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV).

In samenwerking met politie en het Nederlandse onderzoeksbureau Chrono@Work voerde de VSV in december vorig jaar in België slaperigheidsmetingen uit in het verkeer. Bij autobestuurders die tussen tien uur ’s avonds en twee uur ’s nachts onderweg waren, werd een speekseltest afgenomen om het melatonineniveau te bepalen. Dat is een hormoon dat het slaap-waakritme beïnvloedt. Daarnaast werd aan de hand van een vragenlijst doorgenomen hoe slaperig de proefpersonen zich voelden.

Bij een derde van de onderzochte bestuurders gaf het melatoninegehalte aan dat ze achter het stuur zaten in hun biologische nacht. Na middernacht liep dit aandeel zelfs op tot 50 procent. Dit heeft een negatieve invloed op de alertheid en dus ook op de veiligheid.

Minder alert

Uit recent onderzoek blijkt volgens de VSV dat bestuurders die rijden terwijl hun biologische klok in slaapmodus staat, tot 30 procent meer risico lopen om in een ongeval betrokken te raken dan bestuurders die een normaal alertheidsniveau hebben.

Daartegenover gaf minder dan 1 op de 10 bestuurders (9 procent) zelf aan dat ze zich niet meer alert voelden tijdens het rijden. Een aanzienlijk deel van de groep die in hun biologische nacht rijdt en daardoor objectief risico loopt, heeft dus een verkeerde inschatting van de eigen alertheid. Zeven personen (2 procent) gaven zelfs aan dat ze tijdens de rit de neiging hadden om in te dommelen.

Risicofactoren

Naast rijden in je biologische nacht zijn er nog bijkomende risicofactoren die ervoor kunnen zorgen dat je slaperig achter het stuur zit, zoals een slechte slaapkwaliteit in de voorafgaande nacht of al een lange tijd wakker zijn. 29 procent gaf zijn slaapkwaliteit in de voorafgaande nacht een onvoldoende, 4 procent gaf een ronduit slechte slaapkwaliteit aan. 13 procent van de bestuurders gaf aan al meer dan 17 uur wakker te zijn. Zes op de tien van deze bestuurders zaten in hun biologische nacht op basis van hun melatoninewaarden.

Volgens de VSV is er maar één manier om de alertheid bij een late rit op peil te houden: een powernap in combinatie met een kop koffie. Alle andere oplossingen (zoals tijdens het rijden een raampje openen, de muziek luider zetten, even stoppen om de benen te strekken) zouden geen effect hebben of zelfs het risico vergroten dat de slaap achteraf dubbel zo hard toeslaat. Tot en met 1 maart voert de VSV een campagne langs de weg om op de gevaren van slaperigheid te wijzen.

Auteur: Rieneke Kok

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.