3D-cartografie van de openbare ruimte. Beeld: Brussel Mobiliteit

Groot onderhoud en 3D-scan voor de Brusselse wegen

3D-cartografie van de openbare ruimte. Beeld: Brussel Mobiliteit

Begin maart start Brussel Mobiliteit met haar asfalteringsprogramma 2020. Jaarlijks wordt gemiddeld 5 miljoen euro besteed aan het opfrissen van de wegen. Parallel hiermee start een ambitieus project voor de ontwikkeling van een volledige 3D-cartografie van de openbare ruimte.

Net zoals elke lente spoort Brussel Mobiliteit de kuilen in de wegen op die tijdens de winter ontstaan zijn en worden de interventies voor de komende maanden geprogrammeerd.  “We investeren 5 miljoen in het onderhoud van onze wegen en fietspaden”, zegt Elke Van Den Brandt, Brussels minister voor Mobiliteit en Openbare Werken. “Dat is belangrijk, omdat de kwaliteit van de wegbekleding niet alleen bepalend is voor het comfort, maar ook voor de veiligheid van alle weggebruikers: voetgangers, fietsers en automobilisten.”

Straten

In maart plant Brussel Mobiliteit tijdens drie opeenvolgende weekends interventies op de Fiennesstraat, Alfred Solvaylaan, Lambermontlaan en de Prinses Elisabethlaan. Daarnaast wordt ook het onderhoud voorzien van de Brugmannlaan, de Koningsstraat (tussen Sint-Maria en Kruidtuin), de Leuvensesteenweg, de Waversesteenweg en de Herrmann-Debrouxlaan.

Gelijktijdig wordt samen met het Centrum voor Informatica voor het Brusselse Gewest  (CIBG) in nieuwe technologie geïnvesteerd. “Hiermee zullen we de échte toestand van de wegen beter leren kennen om ze optimaal te onderhouden en onze werkzaamheden beter te plannen,” vervolgt Elke Van den Brandt. Brussel Mobiliteit en het CIBG werken vandaag aan nauwkeurige 3D-cartografie van de openbare ruimte. Na een pilootproject, in 2019 in de buurt rond Montgomery, scant een voertuig met geperfectioneerde sensoren nu de hele hoofdstad.

3D

Dankzij de volledige cartografie van het wegennet, bestaande uit 360 graden panoramische beelden en Lidar-gegevens, kan Brussel Mobiliteit problemen met de wegbekleding of markeringen beter in kaart brengen in een databank met georeferentie, de tunnels en  metrostations modelleren in 3D en de weguitrustingen beter beheren.

Auteur: Matthias Vanheerentals

Matthias Vanheerentals is freelance redacteur van TaxiPro.be.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.