Trajectcontroles (foto: Mobiliteit en Openbare werken)

Trajectcontroles dit jaar flink opgevoerd

Nieuwe camera’s voor trajectcontroles die tot nu toe werkloos langs de Vlaamse wegen stonden, zullen dit jaar in werking treden. De afgelopen twee jaar werden veel camera’s geïnstalleerd, maar was het wachten op de implementatie van een nieuw softwaresysteem om de gegevens van de geflitste voertuigen te kunnen verwerken.

Het ANPR Management System (AMS) werkt op basis van een nieuwe nationale databank die gegevens van inbreuken sneller naar de verwerkingscentra kan doorsturen en is voor heel het land uniform. Deze databank, die werkt met nummerplaatherkenning, is sinds eind vorig jaar operationeel waardoor het aantal trajectconctroles opgevoerd kan worden.

86 van de 298 trajectcontroles operationeel

Het was lang lang wachten op deze beloofde database, waardoor voorlopig maar 86 van de 298 trajectcontroles in Vlaanderen operationeel zijn. Een overzicht van de Vlaamse trajectcontroles vindt u op deze pagina.

Vlaanderen investeerde 9 miljoen euro in de systemen die de gemiddelde snelheid van voertuigen over een bepaalde afstand meten. Wie over het traject gemiddeld sneller rijdt dan toegelaten is, wordt geflitst en krijgt via een systeem van automatische nummerplaatherkenning een boete.

Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters reageert tevreden op de doorbraak en wil nu zoveel mogelijk trajectcontroles activeren. “Bij de uitvoering van plannen om verkeersslachtoffers te vermijden zullen we in 2021 ook een versnelling hoger schakelen. Vanaf dit jaar gaan we daarom in op specifieke vragen van lokale besturen naar bijkomende trajectcontroles.”

Auteur: Jerom Rozendaal

Jerom Rozendaal is als freelance redacteur verbonden aan TaxiPro.be.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.