Chauffeur, bestuurder. Foto: iStock / Dusan Petkovic

Centraal parket moet verkeersveiligheid verbeteren

Chauffeur, bestuurder. Foto: iStock / Dusan Petkovic (onbeperkt gebruik)

België krijgt een centraal parket voor verkeersveiligheid dat de pakkans voor verkeersovertreders moet helpen vergroten, om zo de verkeersveiligheid te verbeteren. Dat heeft de ministerraad beslist, op voorstel van justitieminister Vincent Van Quickenborne (Open VLD).

Het parket voor de verkeersveiligheid wordt het vijftiende parket van ons land, naast de veertien parketten van de procureur des Konings en het federaal parket. Omdat het bevoegd is voor de drie landsdelen, zal het werken vanuit een centraal punt in Brussel. Met de komst van het nieuwe parket onderstreept de regering de prioriteit die aan verkeersveiligheid wordt gegeven.

De organisatie gaat werken aan een uniforme administratieve afhandeling van verkeersboetes. Dit zorgt voor meer efficiëntie bij de politieparketten. Deze blijven verantwoordelijk voor het eigen strafrechtelijke beleid omtrent verkeersveiligheid. Volgens Johan Delmulle, procureur-generaal en voorzitter van het College van het Openbaar Ministerie, is het nieuwe parket voor de verkeersveiligheid een belangrijke stap in de goede en enige mogelijke richting van een zo groot mogelijke verkeersveiligheid. “Het nieuwe parket zal complementair zijn en ondersteuning bieden aan de verkeersafdelingen in de veertien arrondissementsparketten, waardoor deze zich kunnen concentreren op de belangrijkere dossiers in verkeerszaken.”

Minder werklast voor politie

Met de oprichting wil het Openbaar Ministerie de administratieve werklast bij de politieparketten verlagen. 80 procent van de verkeersboetes zijn onmiddellijke inningen. Dit zijn veelal simpele dossiers, maar ze nemen wel heel wat tijd in beslag. Door de administratieve afhandeling van verkeersboetes te centraliseren, komt er bij de politieparketten capaciteit vrij en kunnen zij zich focussen op de zwaardere overtredingen. Het idee dat mensen niet meer met een verkeersovertreding wegkomen, moet bijdragen aan minder overtredingen en een betere verkeersveiligheid. Via het centraal parket voor verkeersveiligheid moeten alle boetes meteen betaald worden.

Te veel doden

Justitie wil de verkeersveiligheid in ons land verbeteren. In vergelijking met de omringende landen scoort België slecht. Jaar na jaar is het aantal verkeersdoden land gedaald, maar in 2019 begon dat weer te stijgen. “Ons land scoort slecht op het gebied van verkeersveiligheid”, zegt ministerVan Quickenborne. “In 2020 steeg het aantal verkeersdoden opnieuw na enkele jaren van daling. Ruim zeshonderd doden en 48.000 gewonden op jaarbasis blijft veel te hoog. Het is daarom noodzakelijk dat we de straffeloosheid in het verkeer tegengaan. Met extra capaciteit voor het openbaar ministerie zorgen we ervoor dat er efficiënter kan worden gewerkt om zo de pakkans van snelheidsovertreder te verhogen.”

Positieve invloed op verkeersveiligheid

Uit een onderzoek van VIAS, alsook uit ander internationaal onderzoek, blijkt dat zowel de vaste snelheidscamera’s als trajectcontroles een positieve invloed hebben op de verkeersveiligheid. De camera’s verminderen het totale aantal letselongevallen met 20 procent. Bij trajectcontroles ligt dit nog een pak hoger. Zo is er een daling met 30 procent voor het totale aantal letselongevallen. Sterker nog, er wordt meer dan de helft (56 procent) minder dodelijke slachtoffers gezien. Bij een aanrijding met een voetganger aan 50 kilometer per uur is er bovendien vijf tot zes keer meer kans op een overlijden dan bij een aanrijding aan 30 kilometer per uur. Bovenstaande gegevens tonen volgens de minister aan dat het consequent controleren en vervolgen van snelheidsovertredingen een positieve impact heeft op de verkeersveiligheid.

Auteur: Matthias Vanheerentals

Matthias Vanheerentals is freelance redacteur van TaxiPro.be.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.