Schoolvervoer Antwerpen

Vakbond wil veiligere werkomgeving schoolbuschauffeurs

Terwijl er tijdens de coronacrisis veel aandacht uitgaat naar veilige werk- en leefomstandigheden voor leerkrachten en leerlingen, blijft één groep mensen volgens vakbond ABVV in de kou staan: de buschauffeurs die het schoolvervoer verzorgen.

Dagelijks rijden er zo’n 2.000 buschauffeurs het land rond om kinderen veilig van en naar school te brengen. Doordat kinderen onder de tien jaar vrijgesteld zijn van de mondmaskerplicht, staan de chauffeurs echter – meer dan ze zelf zouden willen – in de vuurlinie. Steven Steyaert, sectorverantwoordelijke Bus en Car bij de socialistische vakbond ABVV, stelt dat hij dagelijks wordt gebeld door chauffeurs die ongerust zijn omdat ze hun werk niet veilig kunnen uitoefenen. “Er is heel wat aandacht voor het lot van de scholen en de veiligheid van de leerkrachten, maar niemand bekommert zich om de chauffeurs.”

Zieke kinderen op de bus

Eén van de problemen die speelt voor de chauffeurs is dat de maatregelen niet altijd even nauwgezet opgevolgd worden, zegt Steyaert. “Als een kind ziek is, is het de bedoeling dat ouders hen komen ophalen. Maar we zien nog te vaak dat scholen zieke kinderen toch op de bus naar huis zetten. Zo creëren ze een potentiële broeihaard van besmettingen en brengen ze de chauffeurs in gevaar.”

De bussen worden dan wel voor en na elke rit geventileerd, maar dat is niet voldoende om de veiligheid te garanderen. “Het is de rol van de scholen om te zorgen voor de ontsmetting van de handen bij op- en afstappende leerlingen, maar we merken dat dit in de praktijk in veel scholen niet of nauwelijks gebeurt. Een ander probleem is dat het de taak van de chauffeurs is om kinderen in een rolstoel mee op de bus helpen. Zo wordt het natuurlijk moeilijk om afstand te bewaren”, aldus Steyaert.

Snel een boosterprik

ABVV pleit daarom voor aanscherping en betere naleving van de veiligheidsmaatregelen. “We vragen dat onze chauffeurs beter beschermd worden, zodat ze hun job met een gerust gemoed kunnen uitoefenen. Een mogelijke oplossing is het voorzien van een extra begeleider op de bussen, zodat de chauffeur meer afstand kan bewaren. En wij vragen ook dat de buschauffeurs en de begeleiders van de bussen zo snel mogelijk aan de beurt komen voor een derde vaccinatie.”

Vrees voor massale uittocht chauffeurs

Terwijl de schrik voor coronabesmettingen er bij buschauffeurs goed inzit, blijft ook het gehoopte herstel van de sector voorlopig uit. “We hadden gehoopt op meer boekingen voor het internationale busverkeer, bijvoorbeeld voor citytrips of kerstmarktbezoekjes. Vanwege de vierde golf blijven we echter op onze honger zitten. Dit is zonder twijfel de zwaarste periode die de sector ooit gekend heeft.”

Tijdens eerdere lockdowns kozen heel wat chauffeurs voor een overstap naar andere, meer stabiele sectoren. “Als het land nu nog eens op slot gaat, dan vrees ik voor een massale uittocht van chauffeurs”, aldus Steynaert. “En dat terwijl het nu al zo moeilijk is om voldoende personeel aan te trekken.”

Lees ook: GTL dringt aan op nieuwe steun voor getroffen taxisector

Auteur: Filip Van der Elst

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.