Taxi's op standplaats. Foto: Matthias Vanheerentals

GTL voorzichtig positief over wat 2022 zal brengen

Taxi’s op standplaats. Foto: Matthias Vanheerentals

De taxisector heeft een woelig 2021 achter de rug, maar taxifederatie GTL kijkt voorzichtig positief uit naar 2022. Wel blijft het de vraag welke impact de omikronvariant van het coronavirus zal hebben.

Ook voor de taxisector werd 2021 een jaar dat gedomineerd werd door corona, zo blikt Pierre Steenberghen van de Belgische taxifederatie GTL terug. “We waren 2020 eigenlijk zeer slecht beëindigd nadat 25 procent van de chauffeurs de sector had verlaten. Ook in het begin van 2021 hield de malaise aan, maar midden in het jaar volgde dan een heropleving met de versoepelingen.

Meer vraag dan aanbod

Van eind mei tot eind oktober was er ineens een veel grotere vraag naar taxiritten, maar het aanbod was er niet meer omdat heel wat chauffeurs de sector verlaten hadden. “Er was dus een tekort aan chauffeurs en er waren niet genoeg wagens. Dat zorgde voor moeilijkheden, maar in de sector probeerde men die achterstand weg te werken en de vooruitzichten voor 2022 waren dus positief.”

Maar in het najaar volgde een nieuwe coronagolf en moesten de vooruitzichten terug bijgesteld worden. Steenberghen: “We blijven nog steeds voorzichtig optimistisch, want we denken dat het ergste achter de rug is. Deze golf – en zeker door de omikronvariant – zal ons opnieuw treffen, maar we weten nog niet in welke mate. Gelukkig zijn december en januari sowieso niet de beste maanden in de taxisector, maar we moeten uiteraard wel hopen dat we daarna terug een heropleving zien.”

Het jaar van Uber

In Brussel was 2020 het jaar waarin de rechtbank ook besloot dat Uber niet rechtsgeldig bezig was in de hoofdstad. Door een noodoplossing van de Brusselse regering was die ban echter van korte duur. “De situatie in Brussel is momenteel zeer gespannen. De noodordonnantie van de Brusselse regering heeft ervoor gezorgd dat Uber terug aanwezig is in Brussel voor de komende zes maanden. De taxichauffeurs zijn uiteraard woedend, want Uberchauffeurs zijn daardoor nog nonchalanter geworden”, zegt Steenberghen daarover.

“Voor ons is het belangrijk dat er gecontroleerd wordt en dat de minimumvoorwaarden van de regeling worden gecontroleerd. Taxichauffeurs komen thuis met gemiddeld 85 euro per dag, genoeg om te tanken maar niet genoeg om de koelkast te vullen. Deze situatie is onleefbaar.” De noodordonnantie is er gekomen in afwachting van een nieuw taxireglement. “Die hervorming moet er zo snel mogelijk komen want anders blijft de verrotting in de sector voortduren.”

Vergroening

Steenberghen staat tot slot ook stil bij de vergroening die de sector in de komende jaren zal ondergaan. “De verplichte milieu-eisen zijn zeer zwaar. We zitten in een traject om tegen 2030 in Vlaanderen volledig zero emissie te zijn en dat betekent dat taxichauffeurs vandaag de dag al duurdere voertuigen moeten aankopen. In Brussel gaan ze zelfs in 2025 al naar zero emissie. Dat wordt een hele uitdaging voor de sector.”

Auteur: Amaury Michaux

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.