Yves Toutenel. Foto: ACV

‘Taxibedrijven hebben veerkracht en doorzettingsvermogen getoond’

Het was in 2020 al hard afzien voor de taxisector en 2021 werd niet veel beter. Toch bleef de sector niet bij de pakken neerzitten. Samen met ACV-vakbondsman Yves Toutenel blikken we terug op wederom een rampzalig jaar, waarin de taxibedrijven bleven doorzetten.

“Het was een turbulent jaar. Een met veel statistieken en constant wijzigende regelgeving. De sector had al enorm afgezien in 2020, maar 2021 heeft jammer genoeg ook niet gebracht wat we hadden gehoopt”, zo begint Toutenel. “Taxi’s zijn afhankelijk van sectoren die allemaal weleens gesloten werden, zoals horeca, toerisme en het nachtleven.”

Ook congressen en zakenreizen haalden allesbehalve het niveau van de pre-corona periode. “Hierdoor hebben de meeste werknemers gedurende gans deze crisis een zeer volatiel inkomen gehad.” Dat de taxisector als essentiële sector werd aangemerkt, maakte volgens de vakbondsman dat bedrijven dikwijls chauffeurs de baan op stuurden terwijl er bijna geen ritten waren.

Tijdelijke werkloosheid

Toch kenden de chauffeurs ook veel tijdelijke werkloosheid in 2021. “Als je je gezin moet onderhouden en je lening moet afbetalen, is dat niet evident met een inkomen van tijdelijke werkloosheid. Mede hierdoor hebben veel chauffeurs de sector verlaten om een andere, meer stabiele sector te zoeken”, aldus Toutenel, die halverwege het jaar wel een lichtpuntje zag. “Net voor de zomer werden de cijfers voor tewerkstelling weer iets beter. Er doken in sommige regio’s plots zelfs vacatures op.”

Taxichauffeurs zijn volgens de vakbondsman veelal vetrokken naar de bussector, zoals bijvoorbeeld De Lijn. “De Lijn zocht al heel lang chauffeurs en hebben daar gretig gebruik van kunnen maken. Voor onze sector is dat een jammerlijke zaak. Voor de mensen is het een goede zaak dat ze snel ander werk hebben kunnen vinden.”

Ritten naar vaccinatiecentra

De taxisector is desondanks niet bij de pakken blijven zitten. “Bedrijven hebben doorzettingsvermogen en veerkracht getoond, ondanks de dikwijls zeer ongunstige omstandigheden”, zegt Toutenel. “De taxisector heeft zich volop ingezet om minder mobiele mensen naar de vaccinatiecentra te voeren. Chauffeurs hebben aan een gereduceerd tarief gereden en zich bijgevolg belangeloos ingezet. Ze hebben daar quasi niets op verdiend. Als die aan 5 euro moeten rijden verdienen ze niets, vermits ze op recette werken.”

“We hadden gehoopt om met onze vaccinaties een ticket naar de vrijheid te kopen. Het draaide anders uit”, zo besluit Toutenal. “Het zal afwachten zijn wat 2022 ons brengt. Ik hoop alleszins dat het een beter jaar wordt dan 2021.”

Lees ook: BTF: ‘2021 was voor taxisector een ongezien rampjaar’

Auteur: Matthias Vanheerentals

Matthias Vanheerentals is freelance redacteur van TaxiPro.be.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.