Chauffeur, bestuurder. Foto: iStock / Dusan Petkovic

Omikron in opmars: chauffeurs verzocht om beter masker te dragen

Chauffeur, bestuurder. Foto: iStock / Dusan Petkovic (onbeperkt gebruik)

Tegen het einde van de week zullen er tussen de 30.000 en 125.000 coronabesmettingen per dag zijn. Dat voorspelt Sciensano, het Belgisch instituut voor gezondheid. Taxifederatie GTL raadt taxichauffeurs daarom aan om zoveel mogelijk een FFP2-masker te gebruiken. Taxibedrijven geven echter vooralsnog aan geen extra maatregelen te treffen.

De vijfde coronagolf is in aantocht. Cijfers van professor arbeidsgeneeskunde Lode Godderis tonen aan dat er mogelijk een half miljoen besmette mensen per een week in quarantaine zullen gaan, waardoor veel bedrijven dreigen stil te vallen. Pierre Steenberghen van taxifederatie GTL maakt zich zorgen. “Er wordt verwacht dat ambulances niet meer aan de vraag kunnen voldoen en dat er dus problemen zullen zijn met het vervoer naar ziekenhuizen. In het Verenigd Koninkrijk wordt zelfs al opgeroepen om met de taxi of al liftend naar het ziekenhuis te gaan. Dat is bij mij ingeslagen als een bom.”

Steenberghen vreest er vooral voor dat taxichauffeurs ook hier worden gevraagd om zieke klanten naar het ziekenhuis te brengen. “Een taxichauffeur mag geen klanten weigeren. Maar bij iemand die besmet is, kan dit mogelijk wel. Die moet met een ambulance vervoerd worden, al durf ik me daar niet helemaal over uit te spreken. We zijn van openbaar nut, maar dat gaat maar tot een bepaald punt. Waar begint het en waar stopt het? Wij zijn niet ingericht om zowat iedereen te vervoeren.”

Richtlijnen vanuit de overheid

De vraag is volgens Steenberghen dus hoe men moet reageren op mensen die een besmettelijke ziekte hebben. “Ik plan de komende dagen verder overleg met de raad van bestuur. Het laatste dat ik wil is dat 50 procent van de taxichauffeurs in quarantaine moet.” Steenberghen raadt de taxibedrijven in ieder geval aan om een beter masker te kiezen, zoals een FFP2-masker. “Taxichauffeurs zijn hierdoor beter beschermd”, zegt Steenberghen. “De gewone chirurgische maskers zijn onvoldoende. Ik hoop ook dat alle taxichauffeurs degelijk gevaccineerd zijn.”

De overheid moet volgens Steenberghen echter ook verantwoordelijkheid nemen. “Vanaf het moment dat je niet meer met ambulances kan werken, moeten we duidelijke instructies krijgen wat we wel en niet mogen doen.” De federatie verwacht dan ook richtlijnen van de overheid mocht het zover zijn. “Ambulanciers hebben aangepaste, beschermende, plastieken kledij. Ze zijn ingepakt om geen virussen te krijgen. Dat is wat anders dan een taxichauffeur: hoe moeten ze gekleed zijn om besmette mensen te vervoeren? Onder andere hiervoor moeten richtlijnen komen.”

Oproep aan dokters

GTL doet tot slot nog een oproep aan dokters. “Er is een steeds groter deel van de chauffeurs die positief testen maar geen enkel symptoom vertonen. Zij voelen zich dus gezond, maar mogen niet werken”, zegt Steenberghen. “De dokters schrijven in hun geval een ziekteattest voor, hoewel de werknemer zich niet ziek voelt. En dan vallen de kosten van de chauffeur volledig ten laste van zijn werkgever. In feite zou een quarantaine- of isolatie-attest voldoende zijn. Dan kan de chauffeur een beroep doen op werkloosheid met overmacht wegens corona.”

Taxibedrijven nemen geen extra maatregelen

De Antwerpse taximaatschappij Antwerp-Tax laat weten dat zij geen extra maatregelen gaan nemen. “We hebben het maximum aan maatregelen genomen, al wachten we bang af”, zegt Koen Van Oorschot. “We hebben mondmaskers aan alle chauffeurs bezorgd. Iedereen moet eraan geloven.” Desondanks kan een chauffeur niet zien of de klant besmet is. “En doordat er zo veel mensen het virus bij zich dragen, is de kans groter dat er wel een besmette passagier bijzit.”

De Vlaamse Taxicentrale (VTC Taxi) in Kortrijk neemt ook geen aanvullende maatregelen. “Zonder bijkomende maatregelen vanuit de overheid ondernemen wij geen extra acties”, zegt Gianni Vervaeke van VTC Taxi. “Firma’s werken nu al op een laag pitje door het thuiswerkadvies. Het heeft dus een relatief kleine invloed. Het omzetverlies is weliswaar merkbaar en elk verschil is natuurlijk niet goed. Helaas moeten we er nog altijd mee leven.”

Minder mensen op de IC

Ook de vakbonden reageren op het toenemende aantal besmettingen. Ook daar is er sprake van bezorgdheid. Erik Maes van BTB-ABVV stelt dat het uitkomen van de voorspellingen opnieuw een klap in het gezicht van de taxibedrijven en chauffeurs zou zijn. “Opnieuw minder ritten en dus ook opnieuw minder inkomsten voor het bedrijf maar ook voor de chauffeurs. Er is vooralsnog geen sprake van het sluiten van nog meer sectoren waar de taxisector van moet leven, zoals de horeca-, cultuur- en reissector. Dat is ondanks alles toch nog een beetje goed nieuws.”

Omdat het onzeker is voor chauffeurs of ze besmette personen vervoeren, raadt Yves Toutenel van vakbond ACV Transcom taxichauffeurs aan om ten allen tijde zelf mondmaskers te gebruiken en de klanten te verplichten om ze ook correct te dragen. “Te vaak wordt dit nog onjuist gedaan.” Volgens Toutenel en Maes is het enige positieve aan de omikronvariant dat, als zij de media mogen geloven, veel minder mensen op intensive care belanden en het dus een minder grote impact heeft op de zorg en dus op de samenleving.

Lees ook: ‘Taxibedrijven hebben veerkracht en doorzettingsvermogen getoond’

Auteur: Matthias Vanheerentals

Matthias Vanheerentals is freelance redacteur van TaxiPro.be.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.