Opladen elektrische auto

Laadinfrastructuur in Vlaanderen naar volgende fase

Foto: ProMedia (Remco Nieuwenbroek)

Een projectoproep voor semi-publieke laadinfrastructuur heeft 220 voorstellen voor ongeveer 6.000 normale laadpunten, 90 snelladers en 270 ultrasnelladers opgeleverd. Het is de aanzet voor uitbreiding van deze laadinfrastructuur in Vlaanderen.

De oproep is volgens Vlaams minister Lydia Peeters van Mobiliteit een groot succes, maar of een voorstel al dan niet aanvaard wordt is afhankelijk van een aantal criteria, zoals toegankelijkheid van de laadinfrastructuur. Ook moet het gaan om een nieuwe realisatie op privaat domein. Er zijn ook voorwaarden opgenomen in de subsidievoorwaarden. “Het is nu aan de administratie om de voorstellen te beoordelen naar ontvankelijkheid maar het grote succes van de oproep toont wel een mental shift richting duurzaam elektrisch rijden,” zegt minister Peeters.

Projectoproep ultrasnelladers

Minister Peeters doet ook een warme oproep aan laadpaalexploitanten om zich in te schrijven voor de projectoproep voor ultrasnelladers langs autosnel- en gewestwegen. Ze voorziet hiervoor 10 miljoen euro uit relancemiddelen. “Ik wil om de 25 kilometer langs de grote verkeersassen laadinfrastructuur kunnen aanbieden”, aldus de minister.

“Er wordt voornamelijk thuis en op het werk geladen, maar onderweg laden is een belangrijke aanvulling hierop en dat moet snel kunnen. De parkings langs grote en drukke verkeersassen zijn belangrijke en strategisch gelegen locaties om onze laadinfrastructuur uit te breiden en zo het vertrouwen te geven aan de bestuurders van elektrische wagens om altijd en overal te kunnen laden. Zo stimuleren we de transitie naar zero-emissiewagens.” De oproep geldt tot en met 15 september.

30.000 extra laadpunten in 2025

Vandaag zijn er al meer dan 5.000 laadpunten. De ambitie van minister Peeters is om tegen 2025 30.000 extra laadpunten te realiseren. Ze trekt daarvoor deze legislatuur 30 miljoen euro uit. Die ambitie sluit ook aan bij de visienota ‘Clean Power for Transport 2030’ die doelstellingen omvat om tegen 2030 een CO-emissiereductie te realiseren van 23 procent.

“Als we willen dat meer mensen kiezen voor een elektrische wagen, moeten we de zekerheid bieden om altijd nabij te kunnen laden”, zegt Peeters. “Nabijheid, bereikbaarheid en vertrouwen zijn hier de kernwoorden. We staan voor belangrijke maatschappelijke en klimaatuitdagingen. We moeten onder meer onze CO2-uitstoot reduceren. Elektrisch rijden levert hier een belangrijke bijdrage aan en omdat te stimuleren moeten we voorzien in voldoende laadinfrastructuur.”

Lees ook: 

Auteur: Matthias Vanheerentals

Matthias Vanheerentals is freelance redacteur van TaxiPro.be.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.