Taxi Brussel. Foto: Brussel Mobiliteit

Brussel maakt werk van verwoestend rapport over taxisector

Taxi Brussel. Foto: Brussel Mobiliteit

De regering van Brussel gaat aan de slag met het rapport waarin Deloitte een zeer negatief beeld schetst van de Brusselse taximarkt. Het rapport wordt deze week door een adviescollege van de regering besproken.

In het rapport, dat deze maand uitlekte, wordt een rampzalig oordeel over de Brusselse taxibranche geveld. Uit de studie blijkt dat chauffeurs onder zware omstandigheden werken, weinig inkomsten genereren en dat de sector te maken heeft met een slecht imago.

De onderzoekers achterhaalden dat het gemiddelde bruto maandinkomen van een chauffeur 1.086,50 euro bedraagt, waarbij de werkgever de rest bijlegt om het minimumloon te bereiken. “Het huidige economische model is niet langer rendabel”, concluderen de onderzoekers. Om de verliezen te compenseren zou er eveneens een zwart circuit bestaan. Deloitte schat dat zo’n vijf procent van het taxiwerk in Brussel zwart uitgevoerd wordt.

Rapport deze week besproken

Het onderzoek werd twee jaar geleden besteld door de vorige regering, maar lijkt ook door dit kabinet te worden opgevolgd. “De aanbevelingen zullen met aandacht bestudeerd worden”, vertelt een woordvoerder van de Brusselse overheid aan Taxipro. Het rapport is overgemaakt aan de adviesraad BruPartners, die deze week nog samenkomt. “Zij komen een advies en daarna zal de studie naar het Parlement gaan voor verdere besprekingen.”

Een van de aanbevelingen die door de specialisten van Deloitte gedaan worden, is de regels voor verhuur met chauffeur (VVB) en voor taxidiensten te harmoniseren. De economische toestand van Uberchauffeurs komt in het rapport niet naar voren, maar Pierre Steenberghen, voorzitter van taxifederatie GTL, weet zeker dat dit er niet rooskleurig uitziet. “Uberchauffeurs in Brussel verdienen ook zeer slecht.”

‘Brusselse taxisector is er slecht aan toe’

Voor GTL komen de bevindingen niet als een verassing. “De Brusselse regering heeft de taxisector helemaal laten verrotten. Door de Waalse en Vlaamse vergunninghouders toe te staan is er een wildgroei aan taxiondernemers ontstaan. Het aanbod van taxi’s is in enkele jaren verdrievoudigd, terwijl de vraag gelijk is gebleven. Geen wonder dat er weinig verdiend wordt”, aldus Steenberghen.

Volgens GTL ligt het rapport in lijn met de taxiplannen van de zittende regering. Die wil de statuten voor VVB-bedrijven en taxibedrijven gelijktrekken om zo eerlijke concurrentie in de hand te werken. GTL juicht deze plannen toe, maar adviseert de overheid om het aantal taxi’s in de hoofdstad tot een maximum te beperken.

Auteur: Jerom Rozendaal

Jerom Rozendaal is als freelance redacteur verbonden aan TaxiPro.be.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.