Bussen

Mobiliteitsplan Basisbereikbaarheid biedt kansen voor taxisector

Foto: Belgische Bus en Autocarfederatie

Nu duidelijk is dat het mobiliteitsplan Basisbereikbaarheid vanaf 1 januari 2022 actief moet zijn, ziet de taxisector mogelijkheden. Twee taxibedrijven draaien sinds dit jaar mee in een proefproject in Veurne en zijn tevreden met het extra werk in coronatijd.

Het nieuwe mobiliteitsplan voorziet in een grondige hervorming van het openbaar vervoer, waarbij de klemtoon verschuift van aanbodgericht naar vraaggericht. Vraag en aanbod in vervoer moeten beter op elkaar afgestemd worden. Vaste buslijnen worden bijvoorbeeld geschrapt en taxidiensten kunnen deze gaten opvullen met vervoer op afroep.

Basisbereikbaarheid is het volgende decreet in korte tijd dat een grote impact kan hebben op de taxisector. Taxifederatie GTL, die extra werk voorziet voor taxibedrijven, was dan ook felle tegenstander van een uitstel van de lancering, zoals vorige maand door de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG) was voorgesteld.

Taxibedrijven al veel langer onderdeel vervoer op maat

Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters liet in een zitting van de Commissie voor Mobiliteit en Openbare Werken andermaal weten vast te houden aan de geplande uitrol van het decreet Basisbereikbarheid, ook wel Vervoer op Maat genoemd. Een belangrijke rol zal vervuld worden door de Mobiliteitscentrale, die als spin in het web vraag en aanbod van vervoer aan elkaar zal koppelen.

Peeters liet desgevraagd weten dat de gunning van deze rol bijna is afgerond en binnenkort de organisatie bekend gemaakt zal worden. Deze zal vervolgens in het najaar gaan testdraaien met het nieuwe systeem om tegen het nieuwe jaar klaar te zijn voor een uitrol van de vervoersplannen.

De Diensten Aangepast Vervoer (DAV) en de Mobiliteitscentrale Aangepast Vervoer (MAV), zullen geïntegreerd worden in de mobiliteitscentrale. Taxifederatie GTL schatte eerder dat ongeveer de helft van het ‘doelgroepenvervoer’ (aangepast vervoer van personen met mobiliteitsbeperkingen) inmiddels al uitgevoerd wordt door privévervoerders en benadrukt dat taxi- en VVB-bedrijven al veel langer een rol spelen bij het vervoer op maat.

Voorschot rol taxi’s in openbaar vervoer

In Veurne wordt een voorschot op het nieuwe mobiliteitsplan genomen. Daar worden sinds dit jaar op vraag van de vervoersregio Westhoek twee taxibedrijven ingezet voor het belbusvervoer in de regio Veurne. Om de week voeren Taxi MNC en Airportservice Bart belbusvervoer uit voor De Lijn. Op schooldagen worden voertuigen van deze bedrijven tijdens piekuren ingezet om mensen te vervoeren die niet extra betalen voor de taxidienst.

“Wij zijn eigenlijk een soort proefproject van het nieuwe mobiliteitsplan”, vertelt Veerle Janssens , zaakvoerder van Taxi MNC uit Koksijde. Zij laat aan TaxiPro weten dat het project vooralsnog goed verloopt. “Wij krijgen ’s ochtends een planning van De Lijn voor het werk van die dag.” Alhoewel het aantal ritten per dag kan variëren, blijft de dagvergoeding ongewijzigd.

Het andere deelnemende taxibedrijf Airportservice Bart, dat zich normaal toelegt op luchthavenvervoer, laat in Focus weten ook tevreden te zijn met de activiteiten voor De Lijn. “Ik vind het een zeer mooi initiatief en zeker voor onze sector is het een duwtje in de rug”, laat chauffeur Bart Loose weten. Zijn vrouw is zaakvoerder van het bedrijf.

Lees ook:

Auteur: Jerom Rozendaal

Jerom Rozendaal is als freelance redacteur verbonden aan TaxiPro.be.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.