Bussen

Tegenvaller taxisector: vervoer op maat alsnog uitgesteld

Het mobiliteitsplan basisbereikbaarheid wordt ondanks eerdere signalen toch niet ingevoerd op 1 januari 2022. De rol die de taxisector in het vervoer op maat hoopt te spelen, loopt dus ook vertraging op. Dit komt door oponthoud in het vergunningsproces voor de mobiliteitscentrale.

Minister van Mobiliteit Lydia Peeters had vorige maand nog aangegeven koste wat kost vast te houden aan de planning voor de implementatie van het mobiliteitsplan basisbereikbaarheid op 1 januari 2022. De mobiliteitscentrale stond op het punt om gegund te worden en daarmee zou een belangrijke horde genomen zijn. Deze centrale dient als centraal punt in het nieuwe concept, waarbij vervoer meer vraaggestuurd wordt. Dit in tegenstelling tot het huidige, aanbodgestuurde systeem. Lijnbussen in landelijke gebieden zullen onder andere het veld ruimen voor OV-taxi’s.

Schorsing

Juist de mobiliteitscentrale gooit nu roet in het eten. Het ministerie van Mobiliteit laat per persbericht weten dat minstens minstens één van de kandidaten voor de uitbating van de mobiliteitscentrale een verzoekschrift tot schorsing heeft ingediend bij de Raad van State.

Als dat orgaan ingaat op de argumenten van de indiener en de gunningsbeslissing geschorst wordt, kan de opdracht niet gesloten worden. De concrete impact van een schorsing valt op dit moment moeilijk in te schatten. Dat is sterk afhankelijk van de redenen en de motieven op basis waarvan de Raad tot de schorsing zou besluiten.

Planning niet haalbaar

Indien de uitspraak gunstig uitvalt, is de verwachting dat de sluiting van de opdracht rond 17 mei 2021 kan plaatsvinden. Ook dit betekent dat de implementatie van basisbereikbaarheid op 1 januari 2022 onhaalbaar is omdat de mobiliteitscentrale niet tijdig operationeel zal zijn.

Wanneer het mobiliteitsplan nu wel kan worden uitgerold is onduidelijk, en afhankelijk van de beslissing en de motivatie van de Raad van State.

Extra werk taxisector

Voor de taxisector komt het uitstel uiterst ongelegen. De sector had bij monde van taxifederatie GTL aangedrongen op het handhaven van de oorspronkelijke planning. De verwachting is de taxibedrijven extra werk kunnen genereren met het nieuwe mobiliteitsplan. Dat is in het huidige, moeilijke economische landschap meer dan welkom.

Lees ook:

Auteur: Jerom Rozendaal

Jerom Rozendaal is als freelance redacteur verbonden aan TaxiPro.be.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.