Laurent Slits. Foto: Uber

Uber-CEO pleit voor Brusselse taxiwet: ‘Chauffeurs staan onder druk terwijl markt aantrekt’

Laurent Slits. Foto: Uber

Brussel wacht al jaren op taxihervormingen en intussen worden Uber-chauffeurs vaker beboet voor het overtreden van de VVB-regels. In een interview met TaxiPro hekelt Laurent Slits, Head of Belgium bij Uber, de politieke vertraging. Hij noemt het Vlaamse taxidecreet als voorbeeld voor een mogelijke wetshervorming.

“De regering van het Brussel Hoofdstedelijke Gewest beloofde al maanden om voor de zomer met nieuwe taxihervormingen te komen. Vorige week kwam de ministerraad het laatst bijeen voor het zomerreces en er ligt nog steeds niets op tafel.”

Aan het woord is Laurent Slits, de CEO van Uberin België. In gesprek met TaxiPro stelt hij dat de belofte om te hervormen niet wordt nageleefd. “Terwijl de regering belooft met concrete plannen te komen, wordt de druk op chauffeurs opgevoerd. Zij zitten al jaren in onzekerheid doordat een heldere hervorming uitblijft.”

In protest op het uitblijven van taxihervormingen en de aanhoudende druk, kwamen tientallen Uber-chauffeurs afgelopen donderdag bijeen voor het Brussels Hoofdstedelijk Parlement. De bijeenkomst was georganiseerd door VVB-chauffeursverenigingen, met wie Uber intensief contact heeft.

Verbod ‘niet van deze eeuw’

De  Brusselse taxisector werd dit jaar flink opgeschud toen Brussels minister-president Rudi Vervoort te kennen gaf dat er voortaan strenger gehandhaafd zou worden op de VVB-wetgeving die dateert van 1995. Op basis van deze wet meent de overheid dat VVB-chauffeurs geen gebruik van mobiele telefoons mogen maken bij het uitvoeren van hun werk.

“Belachelijk. Dat is niet van deze eeuw”, concludeert Slits. “Toen wij onze diensten in Brussel lanceerden is ons verteld door de minister van mobiliteit dat wij met dit systeem konden werken. Daarnaast heeft de Franstalige ondernemingsrechtbank Brussel in 2019 het gebruik van smartphones toegestaan.”

Deze aankondiging van verstrengde handhaving lokte op 28 mei een groot protest uit van VVB-chauffeurs in de  hoofdstad. Ook de kritiek van de politieke oppositie was niet van de kat. De VVB wet dateert van een tijdperk toen mobiele telefoons nog niet bestonden. GSM’s naar de prullenmand verwijzen, zou een stap terug in de tijd zijn, aldus critici. Volgend op de kritiek herhaalde de overheid om voor de zomer met een taxiplan te komen om zo een eind aan de chaos in de taxisector te maken.

Boetes tot 200 euro uitgereikt

Terwijl deze belofte niet wordt ingelost, wordt de druk op de VVB chauffeurs opgevoerd, vertelt Slits. “Het begon bij een mondelinge waarschuwing, maar later werden er officiële waarschuwingen uitgereikt en ook worden er boetes tussen de 160 en 200 euro uitgereikt aan chauffeurs.”

Slits herhaalt dat chauffeurs – hij schat het aantal Uberchauffeurs in Brussel op 2.000 man – hierdoor veel stress ervaren. “De chauffeurs en hun gezinnen leven in onzekerheid.” Hierdoor kunnen zij volgens hem optimaal profiteren van de aantrekkende markt. “Nu de coronamaatregelen versoepeld worden en er meer vraag is naar mobiliteit, vrezen chauffeurs repercussies voor het uitvoeren van hun werk.”

Slits heeft weinig begrip voor de vertraging. Volgens hem zijn alle ingrediënten voor een nieuwe taxiwet aanwezig. Hij wijst naar een studie van consultancybedrijf Deloitte in opdracht van de Brusselse overheid. “In deze studie, die begin vorig jaar werd gepresenteerd, worden richtlijnen voor een brede hervorming van de taxiregels omschreven, met één enkel statuut en gemeenschappelijke regels voor het bezoldigd personenvervoer.”

Vergroening wagenpark gefrustreerd

Met de invoering van een nieuw taxiplan ontstaat er niet alleen duidelijkheid voor de taxi en VVB-chauffeurs, tevens biedt het volgens Laurent Slits de mogelijkheid om de taxisector een nieuwe eeuw in sluizen. “De VVB-regels zijn archaïsch, niet meer van deze tijd. De regering wil VVB-chauffeurs verplichten een test in het kaartlezen af te leggen.” Verder geldt er volgens deze regels niet alleen een verbod op telecommunicatiemiddelen bij het uitvoeren van opdrachten, tevens staat het een vergroening van het wagenpark in de weg, volgens Slits. “Volgens de regels moet een VVB-voertuig aan bepaalde afmetingen voldoen, waardoor een Toyota Prius bijvoorbeeld niet toegestaan is.”

Volgens Slits hoeft het allemaal niet zo complex te zijn. “De regering van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest hoeft het zo ver niet te zoeken. Ze kunnen een kijkje nemen in Vlaanderen. Daar is in 2020 een taxidecreet van kracht geworden met helder omschreven regels waarbij taxi- en VVB-bedrijven gelijk getrokken zijn.”

Door het Vlaamse taxidecreet werd de introductie van Uber mogelijk. Het Amerikaanse bedrijf lanceerde zijn platform in november in de Vlaamse steden Gent, Antwerpen en Leuven. Alhoewel de timing niet gelukkig lijkt tijdens corona, zegt Slits geen spijt te hebben van die introductie. “We hebben het aantal chauffeurs gestaag zien oplopen en vooral UberMedics, waarbij we kortingen aanboden voor vervoer van zorgverleners, was een succes.”

Enkele honderden chauffeurs actief

De CEO van het platform schat het aantal Uberchauffeurs in Vlaanderen op enkele honderden. “Het is moeilijk om precies in te schatten, omdat chauffeurs die aangemeld zijn op ons platform in de praktijk niet altijd actief zijn.”

Een gedeelte van deze chauffeurs werkt met oude VVB-vergunningen, terwijl een ander deel valt onder het taxidecreet 2020. Deze laatste groep is sinds november van vorig jaar verplicht om realtime rittendata te delen met de overheidsdatabase Chiron. Wegens technische moeilijkheden is Uber nog niet in staat geweest aan deze verplichting te voldoen, erkent Slits. “Maar het departement van Mobiliteit is op de hoogte en we voeren permanent overleg.”

‘Uber binnen enkele weken verbonden met Chiron’

De Brusselaar verwacht op dat gebied binnen enkele weken een doorbraak. “Op dit moment leggen ontwikkelaars de laatste hand aan software-aanpassingen om de verbinding tot stand te brengen. ”

In het interview met Slits komen ook de rechtszaak tegen de Brusselse taxifederatie aan bod. “Ik kan niet erkennen dat er geen rechtszaak bezig zijn. Natuurlijk zijn die gaande, maar deze staat los van het Brusselse taxiplan.” Over de twist met de  Brusselse chauffeur die als werknemer gezien wil worden: “De meeste chauffeurs die voor ons werken, willen helemaal niet in loondienst. Zij stellen juist de flexibiliteit en onafhankelijkheid op prijs.”

Lees ook:

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Jerom Rozendaal

Jerom Rozendaal is als freelance redacteur verbonden aan TaxiPro.be.

2 reacties op “Uber-CEO pleit voor Brusselse taxiwet: ‘Chauffeurs staan onder druk terwijl markt aantrekt’”

Steven Aper|20.07.21|13:30

Tuurlijk vindt Uber de Vlaamse taxi- wetgeving een goede zaak. Ze hebben verdomme de stylo van Weyts mogen vasthouden. Wat men vergeet is dat Uber onder de prijs rijdt en leven van het werk dat je doet, onmogelijk maakt. Het is gewoon moderne slavernij. Als dat het voorbeeld is, dan stel ik me ernstige vragen bij de beleidsvoeders

Bart Valcke|01.09.21|17:40

Weer een reactie van een gefrustr. taxichauffeur? De prijzen van de taxi’s worden bewust hoog gehouden t.g.v. het monopolie dat deze sector zich toeëigend. In alle andere sectoren zijn monopolies verboden! Uber zorgt er voor dat dit doorbroken wordt. En die ‘slavernij’: waar komt dat vandaan? De Uber-chauffeurs zijn tevreden met hun onafhank. statuut. Net zoals andere zelfst. betalen zij sociale lasten en tax. Velen doen dit als bijverdienste bij hun werk als luchthavenvervoer en dat werkt prima

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.