Station Antwerpen, daklicht

‘Opzetten mobiliteitscentrale Vlaanderen mooie en flinke uitdaging’

Vlaanderen gaat haar hele mobiliteitsbeleid herinrichten met basisbereikbaarheid. Vervoer op Maat met daarin fijnmazige mobiliteit zoals kleine buslijnen, vraagafhankelijk vervoer en deelmobiliteit gaan hier een belangrijke rol in spelen. Een Vlaamse mobiliteitscentrale moet dit alles gaan aansturen. Er wordt gesproken van een mooie, maar flinke uitdaging. 

Forseti is een Nederlands gespecialiseerd partner bij aanbestedingen in de (doelgroepen)vervoersbranche. Ruim drie jaar geleden zijn zij gestart met het begeleiden van de Vlaamse overheid bij het inrichten van Vervoer op Maat en de mobiliteitscentrale. “Eerst hebben wij de Vlaamse overheid begeleid in het maken van strategische en tactische keuzes in de organisatie van de mobiliteitscentrale”, stelt senior adviseur Jacky Lodewijks in een blog.

Vervolgens heeft Forseti hen ook verder begeleid in het ontwikkelen van het bestek voor de mobiliteitscentrale. “Na een interessant, maar ook complex en langdurig traject van bestek schrijven en aanbesteden mag het Amerikaanse bedrijf ViaVan aan de slag met de opdracht om de mobiliteitscentrale te gaan uitvoeren.”

Aan ambities is volgens Lodewijks geen gebrek in Vlaanderen. “Op termijn moet de mobiliteitscentrale een integrator worden van mobiliteit, ook wel Mobility as a Service of MaaS genoemd. Die ontwikkeling gaat in fases. Eerst de aansturing van Vervoer op Maat en verzorgen van reisinformatie, later de ontwikkeling naar boeken en betalen van integrale reisproducten.”

Combimobiliteit is de toekomst

Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters stelt dat de overheid reizigers maximaal wil ondersteunen om de trein, tram, bus, fiets, deelmobiliteit en andere vervoersopties met elkaar te combineren. “Combimobiliteit vormt de toekomst van mobiliteit in Vlaanderen. De mobiliteitscentrale wordt de reisgezel van openbaarvervoergebruikers in Vlaanderen om routes te berekenen en informatie te vinden over openbaar vervoer en de kostprijs van een traject.”

Ook Vervoer op Maat reserveren en tickets aankopen zal via de mobiliteitscentrale kunnen. “Samen met een groot aantal nieuwe Hoppinpunten in het Vlaamse straatbeeld maken we het makkelijker dan ooit voor de reiziger om te wisselen tussen verschillende vervoersopties,” zegt Peeters.

Veel nieuwe elementen

Aan de aanbesteding hebben meerdere partijen meegedaan, variërend van ICT-georiënteerde partijen tot meer traditionele vervoerders, aldus Lodewijks. “Interessant is dat dit echt een ander beeld geeft dan de partijen die normaal gesproken inschrijven op Nederlandse regie- of mobiliteitscentrales. Met ViaVan krijgt Vlaanderen te maken met een nieuwe speler op de markt die zich echt richt op de regietaak in mobiliteit en aansturen van vraagafhankelijk vervoer concepten.”

Er zijn volgens Lodewijks veel nieuwe elementen. “Bijvoorbeeld het brede pallet van vervoersvormen dat de mobiliteitscentrale gaat aansturen. Maar ook de vernieuwingen op het platform van boeken en betalen. Zelfs voor een grote partij als ViaVan is de opdracht voor de mobiliteitscentrale waarin al deze elementen samen komen, een mooie en flinke uitdaging. We zijn benieuwd hoe deze partij de komende jaren vorm gaat geven aan de ambities van Vlaanderen.”

De komende periode staat in ieder geval in het teken van verdere implementatie. Naar verwachting zou de mobiliteitscentrale in 2023 moeten starten met de aansturing van Vervoer op Maat. “We blijven in contact met de Vlaamse overheid en blijven meekijken en -denken met deze ontwikkeling.”

Lees ook: LVW Taxi neemt Taxi Cisse over en slaat nieuwe weg in

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.