Politie Limburg Hoofdstad

Hasseltse politie ontmaskert malafide taxichauffeurs. CD&V Hasselt betreurt misbruik

Politie Limburg Hoofdstad – copyright Politie Limburg Hoofdstad

Afgelopen weekend heeft de politie Lokale Politie Limburg Regio Hoofdstad (LRH) verschillende taxi’s uit het verkeer gehaald in Hasselt. Een taxichauffeur gebruikte zijn taximeter niet en rekende torenhoge prijzen aan voor een stadsrit. De politie-operatie lijkt de schandalen in de taxisector te bevestigen wat een eerder undercover-onderzoek van de Hasseltse discotheek Versuz al blootlegde. Een gerenommeerd taxibedrijf in Hasselt vraagt dat het stadsbestuur ingrijpt en het kaf van het koren scheidt. Het standsbestuur erkent dat er straattaxi’s zijn die woekerprijzen durven vragen. De partij CD&V Hasselt betreurt het misbruik.

Enkele weken geleden kwam er bij de politie Limburg Regio Hoofdstad een melding binnen dat een bepaalde taxichauffeur zijn meter niet gebruikt en erg hoge prijzen zou aanrekenen aan zijn klanten, zo meldde Het Nieuwsblad. Vaak ging het over verplaatsingen tussen discotheek Versuz en hotels in het centrum van Hasselt. Hiervoor werden bedragen tot 60 euro aangerekend. Na onderzoek heeft de politie Limburg Regio Hoofdstad afgelopen weekend dit voertuig kunnen onderscheppen en uit het verkeer gehaald. De nodige processen-verbaal werden opgesteld. Dezelfde avond werd er één taxi in beslag genomen omdat het voertuig niet verzekerd was. Een andere taxibestuurder negeerde de verplichting om zijn bril te dragen wanneer hij met de wagen rijdt. Hij kreeg een proces-verbaal voor het rijden zonder geldig rijbewijs. TaxiPro berichtte eerder al over vergelijkbare wanpraktijken in Hasselt. Discotheek Versuz voerde een eigen undercover onderzoek waarmee ze de schandalen blootlegde.

Grote bezorgdheid

Volgens een gerenommeerd taxibedrijf in Hasselt zijn de problemen al langer aan de gang. “Twee maanden terug vroeg één van die louche taxibedrijven aan de Versuz nog 50 euro voor 1 kilometer en 600 meter alsjeblieft. De baas van Versuz heeft er al op gereageerd en hen van de parking gestuurd. Ze halen het imago van de gerenommeerde taxibedrijven omlaag.” Eerder maakte Taxipro.be al bekend dat discotheek Versuz in Hasselt bepaalde individuele taxichauffeurs voor onbepaalde tijd weert op hun private taxistandplaats. De reden is dat sommige individuele taxichauffeurs niet op meter rijden, te veel aanrekenen voor een rit en enkel lange ritten aannemen. Dat heeft de discotheek zelf ontdekt door personeelsleden undercover in te zetten, na klachten van hun klanten. De discotheek plande zelf overleg me de taxisector. Het is onduidelijk of dat overleg al wat heeft opgeleverd.

Vergunningen

Bij enkele gevestigde waarden in de Hasseltse taxisector klinkt er grote kritiek op de stad Hasselt omdat die vergunningen zou hebben afgeleverd aan kleine taxibedrijven die het niet nauw nemen met de regels. “Dit is de stad Hasselt hun schuld”, zegt een betrouwbare Hasseltse taxionderneming. “Vlak na corona zijn er nieuwe spelers gekomen die een vergunning hebben gekregen. De stad Hasselt heeft vergunningen uitgedeeld aan louche, nieuwe spelers… Het gaat om een groep mensen die het Nederlands niet machtig is en Hasselt niet goed kennen. Ik zie dat die taxibedrijven sinds kort veranderd zijn van kentekenplaat. Zo proberen die onder de radar te rijden. We hebben hier al verschillende keren met de bevoegde Hasseltse schepen Marc Schepers in contact proberen te komen. We hebben die man nog nooit gezien.”

Reactie stad Hasselt

De stad Hasselt reageert alvast uitgebreid op de kritieken. Volgens de stad ligt het probleem vooral bij de straattaxi’s. “Het probleem van straattaxi’s die woekerprijzen durven vragen, is ook gekend bij ons”, zegt Marjan Reynders, kabinetsmedewerker bij de bevoegde schepen voor mobiliteit Marc Schepers (RoodGroen+). “Helaas mogen deze straattaxi’s vragen wat ze willen, zolang ze dat maar duidelijk afficheren. Sinds het nieuwe decreet wordt er door de politie frequenter gehandhaafd op het naleven van de taxiwetgeving en schreven ze ook al PV’s uit. Wij ondernemen verdere stappen om vergunningen in te trekken bij zware inbreuken.  Naast meer controles en daarop volgende acties, hebben wij natuurlijk ook gevraagd aan de Vlaamse overheid om dit nieuwe taxi-decreet zeer kritisch te evalueren en aan te passen waar nodig. Wij doen dit alvast ook voor ons eigen regelement over het toekennen van machtigingen (standplaatstaxi).”

Controles

Een bijkomend hiaat is dat je een bestuurderspas moet aanvragen in de gemeente waar je woont, zegt Reynders. “Maar het geeft je wel het recht om ook in andere gemeenten en steden rond te rijden. We kunnen alleen maar hopen dat ook andere steden dergelijke grondige controles doorvoeren.” De stad Hasselt benadrukt dat er wel degelijk controles gebeuren bij kandidaat-chauffeurs. “We voeren wel degelijk grondige controle uit alvorens een bestuurderspas af te leveren”, zegt Reynders. “De chauffeur, woonachtig te Hasselt, dient een aanvraag te doen via Centaurus 2020 en volgende documenten aan te leveren: identiteitskaart (voor- en achterzijde), rijbewijs met medische keuring (voor- en achterzijde), bewijs van taalkennis Nederlands, Uittreksel uit het strafregister 596.1-28 van minder dan 3 maanden oud, toelating om arbeidsprestaties te verrichten in België (enkel voor buitenlandse staatsburgers, indien van belang: bewijs van vereiste kennis voor het vervoeren van personen in een rolstoel).

Voorwaarden

Deze documenten ondergaan een grondige controle. “Mits niet aan alle voorwaarden wordt voldaan, wordt er een collegedossier opgesteld”, zegt Marjan Reynders. “Hierin wordt de weigering uitgelegd en daadwerkelijk bekrachtigd. Indien de chauffeur echter niet akkoord is met de beslissing, kan deze een beroep aantekenen bij de Vlaamse Overheid (departement Mobiliteit en Openbare Werken).” Sinds de invoering (1/7/2020) werden in Hasselt zo’n 110 bestuurderspassen afgeleverd. Er werden er 6 geweigerd: 4 op basis van strafregister en 2 op basis van rijbewijs of medische schifting. 2 van de 6 gingen in beroep en kregen echter hun gelijk bij de Vlaamse overheid,  waardoor de stad Hasselt toch nog een bestuurderspas heeft moeten afleveren.

CD&V Hasselt betreurt misbruik

De partij CD&V Hasselt betreurt het misbruik in Hasselt. “In het verleden werden er duidelijke afspraken gemaakt met taxibedrijven over de maximale kostprijs van een betaalbare rit op ons grondgebied”; zegt Koen Reekmans, Voorzitter van CD&V Hasselt. “Dat was een win-win voor alle partijen. De misbruiken die recent aan het licht kwamen, vinden we als CD&V Hasselt ontoelaatbaar. Strikte handhaving vinden we dan ook een absolute must, net als het herbevestigen van de in het verleden gemaakte afspraken met onze taxibedrijven waar we al jaren goed mee samenwerken. Taxi’s zijn een niet onbelangrijk onderdeel van onze mobiliteit. Ze zorgen onder meer ervoor dat ouderen en mindermobielen van deur tot deur geraken, dat toeristen hun weg vinden en dat feestvierders veilig thuis geraken. Met CD&V Hasselt in het bestuur hebben we ingezet op een doelgroepenbeleid met fikse kortingen, voor senioren of op stap gaande jeugd binnen de grote ring.”

Auteur: Matthias Vanheerentals

Matthias Vanheerentals is freelance redacteur van TaxiPro.be.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.